Til Berlin faller

nordmenn i Det tredje riket

Kagge 2018 E-bok

Tidlig april 1940: Aftenpostens Berlin-korrespondent Theo Findahl kommer over sensasjonelle opplysninger. Tyskland planlegger å invadere Norge. Men ingen tar meldingene hans på alvor.

Findahl hadde kommet til Berlin året før, og ble værende i byen under hele krigen. Dagbøkene hans skildrer både rystende verdensbegivenheter og det stadig tøffere dagliglivet i den tyske hovedstaden. Rundt Findahl spinner forfatteren et stort nett av andre nordmenn og skandinaver - forretningsfolk, studenter og korrespondenter i alle politiske farger. I 1941 blir Findahls eventyrlystne nevø, Dresden-studenten Sverre Bergh, rekruttert til å spionere for de allierte. Han kommer snart på sporet av hemmeligheter som kan avgjøre krigen.

Samtidig følger vi familien Hjort. I sentrum står den frittalende Johan Bernhard Hjort, en tidligere nasjonalsosialist som dømmes til husarrest i Tyskland. Hans antinazistiske datter Wanda forstår snart at oppholdet kan brukes konstruktivt.

Til sist samles trådene i en dramatisk fortelling om en lite omtalt del av norsk krigshistorie. Det tredje riket er på sammenbruddets rand. Det handler om å overleve - til Berlin faller.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2018

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Berlin

Omtalt person Theo Findahl

• "Tysklandsbrigaden - til fiendeland for freden" av Geir Stian Ulstein
  • "Norges verste nazister - nordmenn og tyskere i Hitlers tjeneste 1940-45" av Bernt Rougthvedt
  • "Oppgjøret som ikke tok slutt" av Kjell Fjørtoft
  • "Da fascismen kom til Norge - den nasjonale legions vekst og fall, 1927-1928" av Terje Emberland
  • "Kvinner i hemmelige tjenester - etterretning i Norden under den annen verdenskrig" av Tore Pryser
  • "Kampen om Narvik - 62 desperate dager" av Asbjørn Jaklin
  • "1917 Petrograd - fanget i den russiske revolusjonen" av Helen Rappaport
  • "Norske krigsprofitører - nazi-Tysklands velvillige medløpere" av Anette Storeide
  • "Berlin i krig - liv og død i Hitlers hovedstad, 1939-1945" av Roger Moorhouse
  • "SS - historien om nazistenes leiemordere" av Guido Knopp
  • "Oppgjørets time - om landssvikoppgjørets skyggesider" av Ingerid Hagen