Nynazister blant oss

på innsiden av den nye høyreekstremismen

Kagge 2020 Innbundet

Ingen vet hva Peters attentatkoffert skulle brukes til i Sverige i 2018. Eller hva som ville skjedd hvis kameratene til norske Haakon og Tommy - terrorcellen som hadde fått hemmelig våpentrening i Russland - hadde stilt inn sin tredje bombe til å gå av en time tidligere. Hva slags krig er det Øystein fra Rogaland har forberedt seg på?

I dagens Norden er ikke den organiserte høyreekstremismen bare blodig. Den er også en del av storpolitikk og kommunestyrer, folkelige Facebook-grupper og lokalsamfunn med barnehager, lærere med voldsalarm, samlinger i folkets hus, politifolk i villrede og Donald Trumps tasturkrigere. Nazister er hemmelige narkomane, partipolitikere er hemmelige nazister.

Noen av dagens nynazister var bare 12-14 år gamle 22. juli 2011. Hva var det med dagene og årene etterpå som overbeviste dem om terroristenes ideologi? Hva er det de blir enige om i internetts mørkeste fora i 2020? Dette er det første detaljerte innblikket i moderne rekruttering til Hitlers ideer på tvers av de nordiske landene - og i hvem det egentlig er som skjuler seg bak skjold, faner og falske nettidentiteter.

«I tillegg til sin research som journalist, baserer hans første bok seg på et rikt tilfang av litteratur, dokumenter og skjermdumper fra sosiale medier. ... veldokumentert og velskrevet» Terningkast 5, Dagbladet

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2020

Omtalt sted Norden

• "Da fascismen kom til Norge - den nasjonale legions vekst og fall, 1927-1928" av Terje Emberland
  • "Seks minutter i mai - hvordan invasjonen av Norge gjorde Churchill til statsminister" av Nicholas Shakespeare
  • "Fyrtårnet i øst - Putins Russland og vestlige ekstremister" av John Færseth
  • "Olav den hellige" av Torgrim Titlestad
  • "Håkon den gode" av Jón Viðar Sigurðsson
  • "Eirik Blodøks" av Torgrim Titlestad
  • "Hvor ble det av alt sammen? - plyndringen av jødene i Norge" av Berit Reisel
  • "Armageddon halleluja! - møter med politisk kristendom" av Dag Hoel
  • "Olav Tryggvason" av Halvor Tjønn
  • "XTRM - krig i Oslos gater" av Jan Kallevik
  • "Alt du elsker, skal brenne - på innsiden av den hvite nasjonalismens gjenfødelse i USA" av Vegard Tenold Aase
  • "Harald Hårfagre" av Torgrim Titlestad