Det ene fra det andre

en Bernie Günther roman

av (forfatter) og Rune Larsstuvold (oversetter).

Pegasus 2016 Innbundet

I etterkrigstidens Tyskland er forholdene kaotiske, med krigsforbrytere på jakt etter nye identiteter. Det er et kaos hvor der er nok å gjøre for en moralsk fleksibel privatdetektiv som Bernhard Günther. Men Bernie er blitt eldre og er lei alt grumset, han har lagt Berlin bak seg og flyttet til München, hvor han nå - i uvant kjedsomhet - driver et slitent hotel uten gjester. Han kontaktes av en kvinne, hvis mann er forsvunnet, en sadistisk tidligere leder av en konsentrasjonsleir. Kvinnen vil ikke at mannen skal bli funnet, men vil gjerne få bekreftet at han er død. I møte med korrupte representanter for okkupasjonsmaktene, lykkejegere, jødiske likvidasjonsgjenger og en katolsk prest som formidler falske papirer til ettersøkte nazister, må også Bernie skaffe seg en alternativ identitet. Men man skal trå varsomt, for i det beseirede og delte Tyskland er det vanskelig å skjelne venn fra fiende, godt fra ondt, det ene fra det andre.
"Det ene fra det andre" er oppfølgeren til Kerrs tre Berlin noir romaner om Bernie Günther.

Forlag Pegasus

Utgivelsesår 2016

ISBN13 9788244201544

EAN 9788244201544

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted Tyskland

Fra min bokprat om denne boka:
Boka finner sted i Tyskland, rett etter andre verdenskrig. Landet er nedkjørt, og andre land har interesser å beskytte der. De fleste, og spesielt tidligere krigsforbrytere, vil helst legge krigen bak seg og komme videre. Hovedpersonen er Bernhard Günther; en fallert privatetterforsker som forsøker å drive et slitent hotell da en mystisk, vakker kvinne kontakter ham. Snart er han innblandet i både storpolitikk og dramatiske hendelser.

Dette er klassisk noir, med hardbarkede menn og vakre kvinner, skarpskårne dialoger over våpen og alkohol. Så hva er det som hever denne boka og gjør den til noe ekstra å lese? Det må først og fremst være hovedpersonen. Günther har en mørk fortid som han må leve med. Den utnytter han i jobben, men han forsøker ikke å unnskylde den. Han har et svært mørkt syn på verden, og det gjør ham bitende ironisk. For å like denne boka må du ha sans for Günther. Den er en oppfølger til det som kalles Berlin Noir-trilogien, som Philip Kerr er mest kjent for, men det gikk helt fint å lese den alene. Når det er sagt var dette en så god leseropplevelse at jeg fikk god lyst til å lese forløperne også. Det er først og fremst språket som hever ham over mange andre i denne sjangeren. Jeg hadde stor glede av språket i denne boka. Forfatteren kommer med helt slående beskrivelser av folk, og han skriver skikkelig morsomme replikker til sin hovedperson.

Her er min omtale av Det Ene Fra Det Andre: https://mineboker.wordpress.com/2016/03/09/det-ene-fra-det-andre-av-philip-kerr/

Jeg har seff lest Berlin noir, trilogien. Denne boka, Det ene fra det andre, er den fjerde bok i serien om privatdetektiven, Bernhard Gunther. Sånn sett er ikke Berlin noir egentlig en trilogi, men en quadrologi! Altså fire bøker. Vel… nok om det.

Det ene fra det andre er solid håndverk og ypperlig krim/ thriller-litteratur med røtter i vår ikke alt for fjerne historie. Jeg koste meg glugg med denne boka. Og de tre foregående i serien. Bøkene bør helst leses i rekkefølge, men dette er strengt tatt ikke nødvendig. Hver bok står godt og selvstendig alene.

En liten ting som irriterer…. Ikke bare med disse bøkene med Bernhard Gunther, men for så vidt alle krim/ thrillere. Det, handlingen og hendelsene, blir ofte litt for utrolig. Ikke misforstå. Alt henger fint på greip og det hele er ypperlig funnet på og komponert, men tar jeg på virkelighetens strenge briller… hehehe, vel, ting hadde neppe alltid landet så pent som det gjør for bokens helt. Men, som sagt, dette er noe spenningslitteratur generelt sliter med:)

Skiltet på skrivebordet hennes sa "Informasjon". Men det kunne like gjerne stått "Cave canem". Det gikk et par minutter før hun, med briller som blinket Morsekoden for "gå din vei", endelig anerkjente min tilstedeværelse ved å se på meg.
"Ja?"
Det var et blått skjær i det grå håret hennes, og munnen var så stram som en geometrisk firkant. Hun hadde hvit bluse og en dobbeltspent marineblå jakke. Hun minnet meg litt om Admiral Dönitz. Et høreapparat var festet til lommen. Jeg bøyde meg mot det og pekte mot en av marmorstatuene.
"Egentlig tror jeg han har ventet lenger enn jeg har," sa jeg.
Det var nok til at hun viste tenner. De var bedre enn den russiske kvinnens. Så sterke ut også. Noen hadde foret henne med kjøtt.
"Mein Herr," sa hun skarpt. "Dette er Nasjonalbiblioteket i Wien. Hvis de er ute etter en god latter, foreslår jeg at de oppsøker en cabaret. Hvis det er en bok, så kan jeg kanskje hjelpe Dem."

Han hadde en dyp, grov stemme som sto perfekt til mengden av kroppshår.

Hun betraktet meg med et mistenksomt, hissig blikk, hvilket ikke var så lite frekt tatt i betraktning at hun lignet den bruden som Frankensteins monster ville latt stå igjen ved alteret.

"Disse menneskene er gale. Religiøse fanatikere."
"Det er dere også, er dere ikke?"
"Nei, vi er bare fanatikere. Det er en forskjell der. Vi venter ikke at Gud skal bli glad om vi blåser hodet av en eller annen. De gjør det. Det er det som gjør dem gale."

Hvis det hadde vært en en skjønnhetskonkurranse for kvinnelige bibliotekarer, ville Vera Messmann ha vunnet den overlegent. Hun hadde ikke behøvd å ta av seg brillene engang eller slått ut sitt brune hår.

• "Duenes tunnel - historier fra mitt liv" av John Le Carré
  • "Sivilisasjoner - roman" av Laurent Binet