Spion og forræder

av (forfatter) og Kjersti Velsand (oversetter).

Kagge 2020 Heftet

En vanvittig spennende spionthriller fra virkeligheten!
Den sovjetiske KGB-spionen Oleg Gordijevskij jobbet i det skjulte for britiske MI6. Som en av den kalde krigens viktigste dobbeltagenter lekket han informasjon som førte til arrestasjonen av de norske spionene Gunvor Galtung Haavik og Arne Treholt. Livet hans er som en spionroman: oppvokst i en KGB-familie var spionasje hans naturlige karrierevalg. Som dyktig KGB-mann på overflaten ble han KGBs fremste mann i London, samtidig som han lekket til britene i det skjulte. Et dobbeltspill varer sjelden evig, og snart brant det under føttene hans. Kunne han klare å hoppe av til Vesten før arrestasjon og en sikker død ventet ham?

"Den kalde krigen våkner til nytt liv i denne hybriden av dokumentarbok og spionthriller... Et strålende innblikk i en epoke som virker både kjent og besynderlig, både nostalgisk og skrekkinngytende. "NRK

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2020

Genre Biografisk litteratur

Omtalt tid 1980-1989

Omtalt sted Storbritannia Sovjetunionen

Omtalt person Oleg Gordievskij

Veldig spennende bok. Enda bedre at det er fra virkeligheten. Leser egentlig aldri spionbøker men denne anbefales virkelig. Gamle sovjet, KGB, angiversamfunnet, forskrudd verdensbilde, dessverre mye her som blir veldig aktuelt igjen i disse dager

• "Agent Sonya - muldvarp og mor, soldat og spion" av Ben Macintyre
  • "Til Berlin faller - nordmenn i Det tredje riket" av Erle Marie Sørheim
  • "Husk du skal dø - thriller" av Olav W. Rokseth
  • "Livet må ha mening" av Viktor E. Frankl
  • "Radio Moskva - nordmenn i Sovjet-propagandaens tjeneste" av Morten Jentoft
  • "Da fascismen kom til Norge - den nasjonale legions vekst og fall, 1927-1928" av Terje Emberland
  • "Jakten på Eichmann - hvordan en gruppe overlevende og noen unge nazijegere oppsporet og fanget verdens mest beryktede nazist" av Neal Bascomb
  • "Agent Zigzag - den utrolige historien om Eddie Chapman" av Ben Macintyre
  • "Clinch" av Martin Holmén
  • "Ixelles" av Johannes Anyuru
  • "Nynazister blant oss - på innsiden av den nye høyreekstremismen" av Harald S. Klungtveit
  • "Det ene fra det andre - en Bernie Günther roman" av Philip Kerr