Skyldfolk

av (forfatter) og Svein Sandnes (oversetter).

Svein Sandnes bokforlag 2011 Innbundet

Los Angeles, 1976. Afroamerikanske Dana bor sammen med sin hvite ektemann, Kevin. Den dagen hun fyller 26 blir hun svimmel og våkner på uforklarlig vis opp ved ei elv i Maryland i 1819 der en gutt holder på å drukne. Gutten heter Rufus og er sønn av en plantasjeeier. Kort tid etterpå er hun tilbake igjen i 1976. I løpet av de neste månedene gjør Dana flere tidsreiser og finner ut at Rufus er en av hennes forfedre.

En roman om livet på en slaveplantasje i Maryland på begynnelsen av 1800-tallet. Den prisbelønte amerikanske forfatteren Octavia E. Butler formidler et skremmende troverdig bilde av et rått og brutalt samfunn preget av korporlig avstraffelse og psykisk terror. Skyldfolk kom ut første gang i USA i 1976, er trykket i mer enn 250.000 eksemplarer, og benyttes mye i skolen for å gi elevene innsyn i et skjendig kapittel av amerikansk historie. Det er den nygifte svarte forfatteren Dana som på sin 26 årsdag i 1976 på uforklarlig vis blir brakt tilake til 1819, der hun treffer noen av sine forfedre. Hennes tidsreiser ender med forferdelse både for henne og Rufus, gutten hun hver gang å på redde.

Forlag Svein Sandnes bokforlag

Genre Fantastisk litteratur Historisk litteratur

Omtalt tid 1970-1979 1800-tallet

Omtalt sted Los Angeles Maryland

Dette er en god bok om slavetiden i USA. Tidsreisene er en så liten del av det at du ikke trenger bry deg om dem, men samtidig gir det at en moderne kvinne kommer dit en annen synsvinkel. Og en mulighet til å sette ting litt på spissen. Hun vil lære slavene å lese, men oppdager at både godsherren og sønnen hans nesten ikke kan lese og skrive selv. Det blir også satt lys på pengebruken til husfruen, og at slaver kunne bli solgt fordi husfruen ønsket seg noe ny pynt til stuen. Romanen er grotesk, skrekkelig og nesten uforståelig. Men samtidig nydelig, stemningsfull og meget lærerik.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

Synes du USA's 1960-tallet, borgerkrigstida og slaveri og plantasjer er interessant? Da er dette bøker som kanskje passer deg.

Vikingtid, 1800-tallet, samtid. Utstilte bøker i biblioteklokalene 2015.

Popsugar sin leseutfordring, og bøkene jeg har lest.

• "Juleroser - 2021" av Herborg Kråkevik
  • "Juleroser 2020" av Herborg Kråkevik