Schindlers liste

av (forfatter) og Einar Schøning (oversetter).

Damm 2004 Heftet

Under andre verdenskrig drev tyskeren Oskar Schindler en fabrikk med jødiske slavearbeidere i Polen. I motsetning til de som ble sendt i konsentrasjonsleire, overlevde de jødene som endte opp hos Schindler. Schindler var ingen engel, men han var heller ingen nazist, og hadde sans for rettferdighet og menneskelighet. I dag lever fremdeles mange av dem han reddet, og denne boka er basert på deres vitneprov. Boka er filmatisert av Steven Spielberg.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788204094865

EAN 9788204094865

Serie Damm pocket

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Polen

Schindlers liste er et bemerkelsesverdig roman basert på den sanne historien om tyskeren, industrimannen og krigsprofitøren, Oskar Schindler, som stilt overfor utrydningsleirenes grusomheter, satset alt for å redde 1300 jøder fra gasskamrene. Ved hjelp av faktiske vitnesbyrd fra Schindlers jøder, skildrer Thomas Keneally Schindlers innsats for jødene under andre verdenskrig.

Jeg valgte denne boka som en punkt på en leseutfordring - en bok om en virkelig person.
I tillegg skal jeg besøke Schindler-museet i Krakow denne høsten (2018), så derfor falt det naturlig å velge denne boken til min leseutfordring. Keneally sin bok er en enestående beretning, og jeg ser fram til å besøke museet. Romanen er ikke nødvendigvis en litterær bragd, men innholdet er så viktig å få med seg.

"En forbløffende fortelling ... i dette tilfellet er sannheten langt mektigere enn noe fantasien er i stand til å dikte opp." skriver Newsweek i sin anmeldelse.

Keneally bruke to år på å reise rundt i åtte land og intervjue flere av de jødene som Schindler reddet og leste de mange vitneutsagnene som er samlet i Yad Vashem i Jerusalem, Israel.
Jeg fikk anledning til å besøke Yad Vashem i 2017 - en svært sterk opplevelse, spesielt den del av senteret som handler om Krakow og Auschwitz som jeg besøkte i 2015 med Aktive Fredsreiser.

Ønsker du å lære mer om Krakow og Holocaust, kan jeg anbefale denne boka. Jeg har ikke sett filmen - får ta den senere.

Thomas Keneally ble tildelt Booker-prisen for Schindlers liste i 1982.

Later in the day, after he had absorbed a ration of brandy, Oskar understood the proposition in its clearest terms. They permitted witnesses, such witnesses as the red toddler, because they believed all the witnesses would perish too.

En kollega ba meg lage en liste over bøker jeg kunne anbefale akkurat henne og det resulterte i en liste som kanskje flere kan få glede av. Listen er en salig blanding av gammel og ny litteratur, lettlest og mindre lettlest, krim, spenning og skjønnlitteratur. Der bøkene tilhører en serie, så har jeg kun tatt med første bind.

Bookerprisen (engelsk navn: «Booker Prize for Fiction» og «Man Booker Prize») blir årlig utdelt til den beste romanen skrevet på engelsk og utgitt i Storbritannia (tidligere begrenset til innbyggere i Samveldet, Irland og Zimbabwe). Prisen ble innstiftet av bokhandlerkjeden Booker plc i 1968. For å bevare prisens eksklusivitet velger man ut jurymedlemmer blant kritikere, forfattere og akademikere. Siden 2002 har prisen også blitt omtalt som «Man Booker Prize» for å reflektere at prisen blir sponset av et investeringsselskap, Man Group plc.

1001-bøker listen "1001 Books You Must Read Before You Die"

Flere:

Samlet av Waterstone

Fortsettelse lese bøker

• "Når engler ikke finnes" av Elizabeth Glaser
  • "Farlig begjær" av Gary Devon
  • "Danser med ulver" av Michael Blake
  • "Navnløs fiende" av Mary Higgins Clark
  • "På dypt vann" av Joy Fielding
  • "Et lykkebarn - gutten som overlevde Holocaust og ble dommer i Haag" av Thomas Buergenthal
  • "To søstre" av Janet Dailey
  • "Mørke hemmeligheter" av Joy Fielding