Rød eller død

av (forfatter) og Knut Ofstad (oversetter).

Press 2014 Innbundet

I 1959 var Liverpool FC i andredivisjon. Liverpool hadde aldri vunnet FA-cupen. Femten år senere hadde de vunnet tre ligatitler, to FA-cuper og UEFA-cupen. Liverpool hadde blitt den mest suksessfulle engelske klubben, og de hadde de mest dedikerte supporterne. Manageren var Bill Shankly. Han var allerede en legende og så ut til å være sikret evig liv. Han inspirerte folk, rørte ved hjertene deres, forandret folks liv. Og hans eget liv var fotball. Shankly var sosialist. Men på Anfield var han Gud. I 1974 var alle klare for fortsettelsen. I England og i Europa. I stedet sa Shankly opp jobben for å bli pensjonist.

Rød eller død er fortellingen om Liverpool FC og Bill Shanklys vekst. Det er en fortelling om å trekke seg tilbake, om én mann og hans livsverk, og om denne mannens liv etter jobben. En delt mann, mellom hjemme og borte, rød eller død.

Forlag Press

Utgivelsesår 2014

Omtalt tid 1970-1979 1960-1969

Omtalt sted England

Omtalt person Bill Shankly Liverpool FC

Dette er bibelen for alle som elsker fotball og kan tåle å lese litt om det indre liv fra Anfield den gangen Liverpool reiste seg som fugl føniks. De som ikke orker, kan heller vente på den neste boka fra Peace. Den skal visstnok handle om en manager som vant europacupen med Aberdeen i 1983...

Andre halvdel av boka er mest givende - tide fra han legger opp som trener. Mye repetivt i første halvdel, men noen artige episoder. Er halvparten sant, må jeg si han var litt av en personlighet, og en mann av folket (supporterne).

Det går veldig langt tid mellom hver jeg gang jeg leser så slitsomme bøker som denne. Boka er full av gjentakelser, og det er sikkert en mening bak det, men for meg ble det utrolig irriterende. Og det er egentlig litt dumt, for hvis du tar vekk de 400 sidene med gjentakelser er det ei ganske interessant historie på de resterende 250.

I disse VM-tider må vi vel få til en fotball-liste. Bøker om fotball, eller skrevet av fotballspillere, eller med mye fotball i. Kom med tips!

Pelikanen-redaktør Eirik Bø og Sølvbergets Helge Risvands tips til hvilke fotballbøker du bør lese. Podcast med samtalen mellom dem finner du på Soundcloud.

• "Det kunne vært verre - en Frank Bascombe-bok" av Richard Ford
  • "Dixie city jam" av James Lee Burke