Alt som er

av (forfatter) og Merete Alfsen (oversetter).

Arneberg forl. 2015 Innbundet

James Salter skrev «All that is» i 2013, i en alder av 87 år. Alt som er tar kraftfulle tak i det som former, driver, henfører, forvirrer og fortviler oss - og som gir oss de dypeste gleder, nemlig våre nære relasjoner.
Vi møter Philip Bowman på broen på et krigsskip i japanske farvann mot slutten av andre verdenskrig, og følger ham gjennom de neste førti årene. Sett med Salters skarpe blikk skildres Bowmans livsreise, der vennskap, lidenskap og skuffelser passerer: «Han elsket henne ikke bare for det hun var, men hva hun kunne bli[».

Hvem er han egentlig, denne Bowman? Liker vi ham eller liker vi ham ikke? Synes vi synd på ham eller er det til pass for ham når han snubler i sine valg eller ikke-valg...? Hva er det Salter egentlig ønsker å fortelle oss? At livet, når det kommer til stykket, ikke dreier seg om mer enn sex og god mat? Og litterære perler, som forleggeren Philip Bowman ville ha tilføyd?

Forlag Arneberg forl.

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788282200998

EAN 9788282200998

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted New York

James Salter døde 19. juni 2015 90 år gammel. Romanen ble utgitt for tre år siden. Jeg likte romanen som jeg gjorde med de tre andre av hans bøker som er utgitt på norsk. Han skriver godt, han "overforteller" ikke, og det er en ro rundt handlingen som jeg liker. Link til et blogginnegg

En klassiker fra vår tid.

Liste over bøker som kan minne om Stoner. Bøkene på lista deler noen av disse appellfaktorene: lavmælt fortellermåte, med et langsomt og beskrivende språk. Bøkene går tett på en enkelt karakter gjennom et helt liv. Noen av bøkene på lista deler også den dystre og skjebnetunge tonen.

• "Det kunne vært verre - en Frank Bascombe-bok" av Richard Ford
  • "Forsøk på å bevege seg med mørkets hastighet - noveller" av Terje Holtet Larsen
  • "Karakterer - etter La Bruyère" av Thomas Lundbo
  • "Sigmund Freuds søster" av Goce Smilevski