Det vi ikke sier

en roman

Panta 2019 Innbundet

En sterk historie om kvinners liv og dilemmaer, før og nå, i Oslo, Østerdalen, Aten, på de greske øyer og i Paris. En fortelling om liv som aldri går helt opp, og om alt det vi ikke sier.

Vi følger Helen gjennom et liv fullt av kontraster. Hun er tilbake på den greske øya Kefalonia. Hun kjemper for å gå inn i rollen som mor til lille Christina. Christina er datteren til ektemannen, Georg, og Helens avdøde venninne Greta. Et produkt av utroskap.
Helen ønsker å elske Christina, men vet ikke hvordan. Christina er et vanskelig barn. Helen er en vanskelig mor. Georg er usikker på hvordan han skal takle situasjonen. Angelika, den kloke nabokvinnen med en smertefull fortid, blir til tider skytsengelen til en familie som sliter, men reiser seg igjen, gang på gang. De blir også kjent med den sprudlende malerinnen, Katharina, og den melankolske gitaristen, Carlo.
Familien blir hardt rammet av den greske gjeldskrisen. Det fører dem til Norge og Helens foreldre. Her kan de gi Christina et trygt hjem, men klarer de å finne sammen som familie? Helen forsøker å navigere mellom de viktigste personene i livet sitt, mellom stolthet og ydmykelse, hun forsøker å tie i hjel alt som er ubehagelig.

Direkte og engasjerende, med et imponerende persongalleri. Det er umulig å ikke la seg berøre.

Forlag Panta

Utgivelsesår 2019

Serie Helen (2)

Veldig velskrevet i likhet med boken den er en oppfølger til. I likhet med første bok så flyter den fint med et godt persongalleri, men mangler kanskje det lille ekstra som ville fått den opp et terningkast fra min side.

• "Min ulydige mor - en roman" av Therese Lund Stathatos
  • "Et system så storslått at man blendes" av Amanda Svensson
  • "Historien om et godt menneske - roman" av Birger Emanuelsen
  • "Malurtveien 10 - roman" av Maria Sand
  • "De uskyldige - roman" av Kristine T.G. Hardeberg
  • "Melding til alle reisende - roman" av Liv Køltzow
  • "Alle disse dagene" av Tove Braathen
  • "Evig din" av Daniel Glattauer