Reisens endelige mål

av (forfatter) og Aase Gjerdrum (oversetter).

Cappelen 2003 Innbundet

Omar er doktorgradsstudent og har fått stipend for å skrive en biografi om Jules Gund, en halvt jødisk forfatter som skrev én roman før han tok livet av seg. Alt er klart, bare en detalj mangler: autorisasjon fra familien til Gund. Omar fikk aldri noe svar på brevet han sendte dem. Jules Gund etterlot seg en merkverdig samling nære og kjære. På Ochos Rios bor hans enke Caroline sammen med hans elskerinne og moren til hans barn. I et hus ikke langt unna befinner Adam, Jules' bror, seg sammen med sin unge elsker, Pete. De lever i en stillestående, innestengt atmosfære, men noe skjer med dem da Omar dukker opp. De tre arvingene er uenige i hvorvidt en biografi vil være i tråd med Jules' ønsker. Omars opphold i Ochos Rios får ham til å stille spørsmål ved det livet han lever i Kansas, og gjør ham usikker på om han i det hele tatt ønsker å skrive en autorisert biografi.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2003

ISBN13 9788202213541

EAN 9788202213541

Omtalt sted Uruguay

En stillferdig, interessant og vakker liten roman som jeg kom over da jeg en dag ryddet i hyllene på biblioteket. Jeg tror det var noe med omslaget og formatet som fanget oppmerksonheten min først, og deretter var det vaskeseddelen på baksiden som fikk meg til å lese den. Dere kan selv lese forlagsomtalen som sier noe om hva boka handler om. Jeg liker den rene og fine stemningen i boka, jeg liker dialogene og langsomheten. Jeg liker kontrastene den stillferdige teksten er mot det aparte persongalleriet: den avdankete dandyen, den mislykkede kunsterinnen, den stagnerte elskerinnen med barnet og den unge asiatiske elskeren som leter etter antikviteter. Jeg liker historien om den tysk/jødiske familien som flyktet fra tilintetgjørelsen i Europa og bygde seg et herskapshus fullt utstyrt med kunstig vannspeil og en importert italiensk gondol langt ute på bondelandet i Venezuela. Jeg likte det å være i lesingen av denne boka. Den var lettlest, men allikevel brukte jeg ganske lang tid - det var ei bok jeg måtte smake på - ikke bare sluke.

• "Ikke la oss gå i hundene i kveld - en afrikansk barndom" av Alexandra Fuller
  • "Den danske borgerkrig 2018-24" av Kaspar Colling Nielsen
  • "Renkesmed" av Sarah Waters
  • "Den hule mannen" av John Dickson Carr
  • "Vargskinnet - Guds barmhjertighet" av Kerstin Ekman
  • "Mysteriet Ingeborg Køber - en sann historie om spiritisme, kjærlighet og et mulig mord" av Ivo de Figueiredo
  • "Du forsvinner - roman" av Christian Jungersen