Familien Lament

av (forfatter) og Torleif Sjøgren-Erichsen (gjendikter).

Cappelen 2005 Innbundet

Familien Lament lever i skyggen av en stor tragedie, Julia og Howard mister sin førstefødte i en bisarr kidnappingshistorie. Selv adopterer de kidnapperskens sønn og oppdrar ham som sin egen. Familien Lament er alltid på flyttefot, og handlingen tar oss fra Sør-Afrika til Midtøsten til England og til Amerika. I møtet med hvert enkelt land lar forfatteren oss se det med den utenforståendes øyne, og viser hver nasjonalitet og deres sterke og svake sider. Han forteller om hvordan det er å skulle skape seg et nytt liv der en ikke hører til, både friheten det gir og vanskelighetene det skaper.

En gang i mellom kommer det en debutant som tar pusten fra en. George Hagen er en slik. Familien Lament er noe av det mest originale, lattervekkende og melankolske vi har lest på lenge. Endelig har vi en slik bok- en som tar oss nye steder, som er vill og bittersøt, og som treffer. Midt i hjertet.
Det handler om familien Lament, en familie som lever i skyggen av en stor tragedie. Julia og Howard mister sin førstefødte i en bisarr kidnappingshistorie. Selv adopterer de kidnapperskens sønn og oppdrar ham som sin egen, og fra det øyeblikket er de blitt Familien Lament, en familie med et særtrekk: De er alltid på flyttefot.
Handlingen tar oss fra Sør-Afrika til Midtøsten til England til Amerika. I møtet med hvert enkelt land lar forfatteren oss se det med den utenforståendes øyne. Med stor humor viser han hver enkelt nasjonalitet og deres sterke og svake sider. Og han forteller om hvordan det er å skulle skape seg et nytt liv der en ikke hører til. Både friheten det gir og vanskelighetene det skaper.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2005