Jakt- og fiskeguide for jenter

fortellinger

av (forfatter) og Nina Aspen (oversetter).

Gyldendal 2005 Heftet

Boken følger Jane, en ganske vanlig ung kvinne, og ser hvordan hun manøvrerer seg gjennom livet, hvordan hun konfronteres med sex, kjærlighet og forhold, og hvordan hun lærer seg når hun skal jakte og når hun skal la byttet gå.

I en serie kvikke, søte, humoristiske og kloke episoder følger denne boka Jane Rosenal, en ganske vanlig ung kvinne, og ser hvordan hun manøvrerer seg gjennom livet, hvordan hun konfronteres med kjærlighet, sex og forhold, og hvordan hun lærer seg når hun skal jakte og når hun skal la byttet gå; når hun skal sveive inn og når hun skal la snøret løpe. Jane har sjarmen til Bridget Jones og sårbarheten til Ally McBeal. Melissa Bank har funnet et vittig, direkte tonefall, og Jane er ei moderne, intelligent og «street-smart» jente. Denne boken er full av den typen gapskrattende innsikter som bare gode venner kan være sammen om. Melissa Bank bor i New York og brakdebuterte i USA med Jakt- og fiskeguide for jenter sommeren 1999. I fransk oversettelse solgte den i 10.000 eksemplarer på noen få uker, og Francis Ford Coppola har bedt henne skrive et filmmanus på grunnlag av boka. «. fortellingene er ikke desto mindre strålende med sin upretensiøse tørrvittighet . skrevet med et språk som viser skjønnlitteratur av toppkvalitet.» Cathrine Krøger Hammerstrøm, Dagbladet «Ikke tro dem som sier at Melissa Bank har skrevet en ny Bridget Jones-bok, for Jakt- og fiskeguide for jenter er mye bedre.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205349759

EAN 9788205349759

Serie Litterære drops

Jeg forventet en lettlest sommerfjasebok som jeg ville glemme i løpet av et par uker. Første halvdelen av boken overrasket meg. Ja, den er lettlest, men språket var godt og hovedpersonen i ung skikkelse er omtrent umulig å mislike. Jeg lo høyt flere ganger, og oppdaget at boken ikke var like lett å legge fra seg som jeg forventet. Dessverre snur alt seg når man runder halvveis. Det virker som forfatteren har begynt å skrive en bok om den unge Jane og hennes eskapader, men at hun ikke aner hvor hun skal ende opp så hun velger å la Jane vokse opp uten å helt ha en historie å fortelle omkring dette. Veldig dumt. Dette kunne vært en fin liten bok.

Hvor lenge skal du holde meg i skapet? spurte han. Det er mørkt her inne. Og jeg tråkker stadig vekk på skoene dine.

Opprydning i bokhylla, alle bøkene er innbundet med omslag om ikke annet er nevnt. Prisen er 50,- pr bok. Ved sending betaler kjøper frakt i henhold til postens satser.
Kan også ta bøker i bytte, kom med forslag eller sjekk ønskelista mi.
Jeg er ikke her inne regelmessig slik at det kan lønne seg å kontakte med via her:

• "Et lykketreff" av Melissa Bank
  • "Fritt vilt" av Jennifer Weiner