Laken, løk og kokosmelk

av (forfatter) og Bente Rannveig Hansen (gjendikter).

Gyldendal 2006 Innbundet

Materena er profesjonell hushjelp og den beste sjelesørgeren på hele Tahiti. Hun er vanligvis den som løser andres problemer. Men ikke nå. Hun har en opprørsk tenåring i huset, en mann som drikker opp lønningen og en svigermor som stikker nesen i alt. I tillegg forteller slektningene henne at en fremtidig svigersønn befinner seg i horisonten. Dette er den første boka om Materena.

Kvinner som ønsker romantikk. Menn som er redd for å binde seg. Selv i et tropisk paradis er det visse ting som ikke lar seg endre. På Tahiti sier noen mødre at døtre er en velsignelse. Andre sier de er en forbannelse. Materena, profesjonell hushjelp og den beste sjelesørgeren på hele Tahiti, er vanligvis den som løser andres problemer. Men ikke akkurat nå; hun er like ved å kaste datteren Leilani på gaten. Hun betror seg til Mama Teta, Mama Loana og Jomfru Maria: «Samme hva jeg sier og gjør, det blir alltid galt!» Og som om det ikke skulle være nok å ha en opprørsk tenåring i huset, så drikker mannen opp lønningen, svigermoren stikker nesen borti alt, og i horisonten vinker en fremtidig svigersønn. Det er i hvert fall det slektningene sier. Og dem skal man vel høre på? En uimotståelig fortelling fylt til randen av klokskap, galskap og to av de staeste kvinnene du noen gang har møtt!Célestine Vaite er født og oppvokst på Tahiti. Laken, løk og kokosmelk er hennes andre roman og den første på norsk. Den inngår i en trilogi om Materena og datteren Leilani. «Laken, løk og kokosmelk er en nytelse. Den eksploderer av vitalitet og sjarm.» Sydney Morning Herald«Denne fabelaktige romanen er en unik familiesaga fra Tahiti spunnet rundt det kompliserte mor-datter-forholdet [.] Vaite gir karakterene stor dybde og har en sikker stil. Hun klarer å formidle varmen, humoren og gleden ved den tahitiske livsstilen.» Melbourne Weekly

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788205343627

EAN 9788205343627

Serie Litterære drops

Omtalt sted Polynesia

Bloggernes og bokelskernes kvinnekanon
- listen over bøker av og om kvinner alle menn burde lese.

Hos Karen

"spiselige" titler.

• "Kloke kvinner og troll til menn - mannen som ikke fortjente kona si og alt som hendte etterpå" av Célestine Vaite
  • "Et lykketreff" av Melissa Bank
  • "Hvor vanskelig kan det være?" av Allison Pearson