Et lykketreff

av (forfatter) og Hilde Plau (oversetter).

Gyldendal 2006 Innbundet

Sophie Applebaum er en outsider som lager all verdens leveregler i et forsøk på å passe inn. Hun er jødisk, men har ingen religiøs overbevisning; hun elsker bøker, men er en middels god student; hun er en lojal venn, men ofte overraskende kranglete. Hun forelsker seg hodestups hele tiden, men klarer ikke å bestemme seg for hvem hun skal gifte seg med - eller om hun skal gifte seg. Å være seg selv er det som redder henne når hun gang på gang buklander i de mest uheldige situasjoner; når hun skjønner at hun ikke kan realisere seg gjennom jobben, når foreldrene viser seg ikke å være de hun tror, når velmenende venner gir henne fullstendig klaustrofobi, og når Den rette kanskje bare er litt rett.

En romantisk komedie om 30 år i Sophie Applebaums liv; litt Bridget Jones, litt Ally McBeal, men mest bare seg selv. Sophie Applebaum er en outsider som lager all verdens leveregler i et forsøk på å passe inn. Hun er jødisk, men har ingen religiøs overbevisning; hun elsker bøker, men er en middels god student; hun er en lojal venn, men ofte overraskende kranglete. Hun forelsker seg hodestups hele tiden, men klarer ikke å bestemme seg for hvem hun skal gifte seg med .; eller om hun skal gifte seg.Møt Sophie Applebaum: litt Bridget Jones, litt Ally McBeal, men mest bare seg selv. Å være seg selv er det som redder henne når hun gang på gang buklander i de mest uheldige situasjoner; når hun skjønner at hun ikke kan realisere seg gjennom jobben, når foreldrene viser seg ikke å være de hun tror, når velmenende venner gir henne fullstendig klaustrofobi, og når Den rette kanskje bare er litt rett .Melissa Bank (f. 1960) bor og jobber i New York. I 1999 brakdebuterte hun med Jakt- og fiskeguide for jenter. Boken ga henne et stort internasjonalt gjennombrudd. Et lykketreff er hennes andre roman.«Morsom, varm og menneskelig. Sophie har fantastisk appell, ikke minst fordi hun er like mye et resultat av kvinners liv og valg som av mennene som jakter på henne.» Sunday Times

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788205351271

EAN 9788205351271

Serie Litterære drops

Omtalt sted Nordøstlige Stater

Jeg ble skuffet over boken. Hadde store forventninger etter å ha lest bak den, men den svarte ikke til mine forventninger.

Som sand gjennom timeglasset, slik renner dagene i våre liv.

Lagt til i den rekkefølgen jeg har lest de.

Uthevet tekst

• "Kloke kvinner og troll til menn - mannen som ikke fortjente kona si og alt som hendte etterpå" av Célestine Vaite
  • "Sorg uten blomster - når den du elsker blir en annen" av Hege Holm
  • "Gavin og Océan - roman" av Monique Roffey
  • "En dame med sykkel i Kashgar" av Suzanne Joinson
  • "Stor ståhei" av Liane Moriarty
  • "Venninner på ville veier" av Lauren Weisberger
  • "Hvor vanskelig kan det være?" av Allison Pearson
  • "Rivertonvinnernes beste krimnoveller" av Chris Tvedt
  • "Et hemmelig liv" av Diane Chamberlain
  • "Skrevet i stjernene - iblant trenger skjebnen en liten dytt i riktig retning" av Minnie Darke
  • "Laken, løk og kokosmelk" av Célestine Vaite
  • "Elsker? Elsker ikke!" av Jane Fallon