Renkesmed

av (forfatter) og Linn Øverås (oversetter).

Tiden 2003 Innbundet

Foreldreløse Sue Trinder vokser opp blant svindlere og lommetyver i London på midten av 1800-tallet. Like etter sin 17-årsdag blir hun oppsøkt av en mann som kaller seg Gentleman. Han vil at hun skal hjelpe ham med å svindle til seg arven til Maud Lilly, en jente på alder med Sue. Det hefter en uvanlig betingelse ved denne arven: Maud får ikke se snurten av den hvis hun ikke gifter seg. Gentlemans plan går ut på at han skal gifte seg med Maud og på den måten slå kloa i arven. Dette skal Sue hjelpe han med, mot tre tusen pund i betaling. Sue utgir seg for å være kammerpike og begynner å jobbe på herregården der Maud bor sammen med sin tyranniske onkel. Men så oppstår det lideskapelige følelser mellom de to unge jentene.

En spennende, mørk og erotisk fortelling fra Viktoria-tidens England, som byr leseren på et innfløkt spillfekteri der en ikke kan føle seg sikker på hva som er sant og hva som er løgn. Foreldreløse Sue Trinder vokser opp blant svindlere og lommetyver i London på midten av 1800-tallet. Like etter sin 17-årsdag blir hun oppsøkt av en mann som kaller seg Gentleman. Han vil at hun skal hjelpe ham med å svindle til seg arven til Maud Lilly, en jente på alder med Sue. Det hefter en uvanlig betingelse ved denne arven: Maud får ikke se snurten av den hvis hun ikke gifter seg. Gentlemans plan går ut på at han skal gifte seg med Maud og på den måten slå kloa i arven. Dette skal Sue hjelpe ham med, mot tre tusen pund i betaling. Sue utgir seg for å være kammerpike og begynner å arbeide på den dystre herregården der Maud bor sammen med sin tyranniske onkel. Men så oppstår det lidenskapelige følelser mellom de to unge jentene. Kan Sue klare å gjennomføre svindelen til tross for at hun er tiltrukket av Maud? Hovedbok i Cappelens Bokklubb mars. Oversatt av Linn Øverås.Britiske Sarah Waters (f. 1966) debuterte i 1998. I 2002 utkom hennes andre roman, Sjelesøstre, på Tiden og fikk god mottagelse. Renkesmed ble nominert til Booker-prisen 2002. Waters ble nylig utpekt som en av de 20 beste britiske unge forfatterne av det anerkjente litteraturtidsskriftet Granta. Tidsskriftet foretar denne kåringen hvert 10. år.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2003

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted London

And so you see it is love-not scorn, not malice; only love-that makes me harm her, in the end.

Titler jeg føler hører sammen på en eller annen måte jeg ikke helt klarer på beskrive, men som jeg føler det har kommet mange av i det siste. Skjulte historier, hemmeligheter, fra eksotiske steder eller eldre tider, helst med kvinner i hovedrollene. Gjerne også en eller annen slags likhet i omslagene som gjør at jeg tenker 'åja, der er en sånn bok'.

Må få tillegge at jeg ikke har lest noen av disse bøkene, derfor kan jeg ikke uttale meg om de er gode eller ikke! Men det vet kanskje dere?

Bøker jeg har lest i 2013.

• "Sjelesøstre" av Sarah Waters
  • "Smaken av fløyel" av Sarah Waters