Prep

Picador 2005 Innbundet

Lee Fiora er en intelligent, skoleflink og observant fjortenåring som på eget initiativ søker seg til den velrenommerte pensjonatskolen Ault i Massachusetts. Lee kommer fra en middelklassefamilie i Indiana, og hun kommer inn på Ault med stipendpenger, noe hun holder skjult for sine bedrestilte medelever. Romanen handler om oppvekst, kjønn og klasse.

Forlag Picador

Utgivelsesår 2005

Omtalt sted Nordøstlige Stater

Vi følger Lee Fiora, en middelklassejente som ved hjelp av stipend tilbringer fire skoleår på den eksklusive kostskolen Ault.

På overflaten er dette en beretning om klasseforskjeller, og utfordringene ved å gå fra å være best i et mindre samfunn til middelmådig i et større. Men boken klarer på en stilfull måte å overbringe hvor rart det er å leve i en liten boble som først og fremst består av de folkene man hele tiden har i sin umiddelbare nærhet, hvordan man vet hvem alle er, og likevel ingen fordi man bare kjenner dem i denne spesielle settingen. Det er et folkehøgskole-over-litt-for-mange-år over hele kostskolekonseptet.

Lee viser deg også hvordan det var å være ung, hvor lett det er å se forbi sitt eget potensiale, hvor viktig jakten på en plass i gruppen, samt det å samtidig kunne få være alene er på en og samme tid. Ungdomstiden er intens, klein, levende, og veldig veldig øyeblikksviktig for enhver tenåring. Fortellerstemmen i boken bidrar til å gjøre leseren bevisst på dette ved å innimellom beskrive det hele fra et senere tidspunkt, som voksen og mer observerende.

Språket er solid(også oversettelsen), i det hele tatt er boken solid og velskrevet, og går neppe ut på dato med det første.

Flere år senere, i et bryllup, hørte jeg presten beskrive ekteskapet som noe som delte sorgen i to og fordoblet gleden, og det jeg tenkte på da var ikke den fyren jeg var sammen med på den tiden, ei heller en perfekt imaginær ektemann jeg kanskje kom til å treffe en dag; jeg tenkte straks på Martha.

Noen mennesker behandler man feil, og senere er vi forberedt på å behandle andre mennesker rett. Kanskje det høres veldig beregnende ut, men jeg er takknemlig fir disse testfirholdene, og jeg vil gjerne tro at alt jevner seg ut-jeg har sikkert vært en øvelse for noen andre mennesker, mot eget vitende,

Lesesirkel 2012-2013

• "Skippy dør" av Paul Murray