Penelopiaden

myten om Penelope og Odyssevs

av (forfatter), Kari Risvik (oversetter) og Kjell Risvik (oversetter).

Cappelen 2005 Innbundet

Dette er den gamle myten om Odyssev og Penelope, gjenfortalt av forfatteren. I Osysseen er Penelope - datter av kong Ikaros av Sparta, og søskenbarnet til den skjønne Helena av Troya - portrettert som selve innbegrepet av den trofaste hustru. I tyve år venter hun på sin ektemann, Odyssevs, mens han er borte og kjemper i den trojanske krigen. Hun avviser de pågående frierne sine, og oppdrar sønnen alene. Da Odyssevs omsider kommer tilbake, tar han livet av både frierne og tolv av Penelopes kammerpiker.

er basert på historien om Odyssevs og Penelope. Homers Odysseen er ikke den eneste versjonen av historien om Odyssevs som kommer hjem til sin ventende kone. De mytiske fortellingene som ligger til grunn for den ble oprinnelig fortalt muntlig, og det finnes derfor mange lokale varianter av den samme myten. Margaret Atwood har basert seg på andre versjoner enn Homers i sin gjenfortelling av denne myten. Nå er det Penelope som forteller, noe som gir oss et helt nytt perspektiv på den verdenskjente historien.

Margaret Atwood (født 1939) er en av Canadas fremste forfattere. Hun har skrevet mer enn 35 bøker - både lyrikk, romaner og essays - og har vunnet en rekke priser. I 2000 vant hun den prestisjefylte Booker-prisen for The Blind Assassin. I 2003 ble hun igjen nominert til Booker-prisen med romanen Oryx and Crake. Bøkene hennes er oversatt til mer enn 30 språk. Margaret Atwood bor i Toronto.

Myteserien er en ambisiøs, internasjonal boksatsing som inkluderer forlag fra hele 30 land. En rekke verdenskjente forfattere har fått i oppdrag å velge en gammel myte og gjenfortelle den på sin egen måte. Cappelen lanserer serien med tre titler, og vil følge opp med bidrag av blant andre Donna Tartt, Jeanette Winterson, Victor Pelevin og Chinua Achebe.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788202213435

EAN 9788202213435

Serie Myteserien

we had no voice / we had no name / we had no choice / we had one face / one face the same

Finnes mange vakre kvinnenavn i titlene.

• "Løvehonning - myten om Samson" av David Grossman
  • "Days without end" av Sebastian Barry
  • "Arkadia" av Jim Crace
  • "Susanna Moodies dagbøker - (dikt)" av Margaret Atwood
  • "Kentauren - en universell roman om betingelsesløs kjærlighet og andre mysterier mellom himmel og jord" av Odd Eirik Ness
  • "The song of achilles" av Madeline Miller
  • "Milkman" av Anna Burns