Jeg er Charlotte Simmons

av (forfatter), Isak Rogde (gjendikter) og Hege Mehren (gjendikter).

Aschehoug 2005 Innbundet

Charlotte Simmons kommer fra et lite tettsted I Nord-Carolina. Hun får stipend til det prestisjefylte Dupont-universitetet, der kremen av amerikansk ungdom studerer. Det tar ikke lang tid før Charlotte oppdager at dagliglivet består mer av festing og sex enn studier, og at utseende og penger er det eneste gangbare visittkortet. Dette stemmer dårlig med Charlottes beskyttete og pietistiske oppvekst, og hun skal gjøre svært mange erfaringer før hun finner tilbake til seg selv og sitt motto: Jeg er Charlotte Simmons

Charlotte Simmons kommer fra et lite tettsted i Nord-Carolina. Hun er et skolelys og får stipend til det prestisjefylte Dupont-universitetet, der kremen av amerikansk ungdom studerer. Det tar ikke lang tid før Charlotte oppdager at dagliglivet består mer av festing og sex enn studier, og at utseende og penger er det eneste gangbare visittkortet. Dette stemmer dårlig med den vakre jentas beskyttete og pietistiske bakgrunn, og hun skal gjøre svært mange erfaringer før hun finner tilbake til seg selv og sitt motto: Jeg er Charlotte Simmons.
Med sin store menneskekunnskap, sin utrolige sans for detaljer og et sprudlende friskt språk gjør Tom Wolfe et ironisk dypdykk inn i livet ved et amerikansk universitet på begynnelsen av 2000-tallet. Dette er en ny stor roman av forfatteren av Forfengelighetens fyrverkeri og En helstøpt mann.

Utgivelsesår 2005

• "Et halvt liv" av V.S. Naipaul
  • "Kron og mynt - eit veddemål" av Kjartan Fløgstad
  • "Den sjenerte pornografen - roman" av Nikolaj Frobenius
  • "Syreprøven" av Tom Wolfe
  • "Kongen på fyllinga - tiden er inne til å slakte gjøkalven og væpne de rettferdige" av Tristan Egolf
  • "Arturos øy" av Elsa Morante
  • "Shipping news" av E. Annie Proulx