Skippy dør

av (forfatter) og Vibeke Saugestad (oversetter).

Gyldendal 2011 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Ruprecht van Doren og Daniel Skippy Juster er elever ved den ærverdige katolske kostskolen Seabrook college. De to romkameratene lever stort sett i fred for de andre elevene, men da Skippy forelsker seg i den vakre Lori, begynner plutselig alle å interessere seg for dem, også skolens psykopat og doplanger Carl. Skippy dras inn i en duell på liv og død, i form av en smultringspisekonkurranse bare én kan komme levende fra.

Skippy dør er en tragisk komedie av episke dimensjoner som utforsker hver minste krok av hjertet. «En eksplosjon av en bok ? stor, sjenerøs, inderlig, morsom og trist,» ifølge Irish Times.

Ruprecht Van Doren er et overvektig geni med hobbyer som omfatter svært komplisert matte og jakten på utenomjordisk intelligens. Daniel «Skippy» Juster er romkameraten hans. Ved den ærverdige Dublin-institusjonen Seabrook College for gutter er det ingen som bryr seg noe større om noen av dem. Men da Skippy forelsker seg i Lori, en frisbee-spillende sirene fra jenteskolen ved siden av, begynner plutselig alle slags mennesker å vise sin interesse ? blant dem Carl, deltidslanger og skolens offisielle psykopat ? Mens lærerne hans krangler om modernisering, og Ruprecht forsøker å åpne en portal til et parallelt univers, er Skippy, i kjærlighetens navn, på vei mot en siste styrkeprøve ? en skjebnesvanger smultringspisekonkurranse der kun én av deltakerne overlever ... Skippy dør er en tragisk komedie av episke dimensjoner, som utforsker hver minste krok av hjertet og klemmer hver dråpe lidenskap, humor og håpløshet ut av alt fra liv og kjærlighet til Robert Graves, havfruer og M-teori.

ISBN13 9788205405639

EAN 9788205405639

Omtalt sted Irland

Skippy døyr – vi veit det allereie frå tittelen. Første kapittel skildrar at han døyr – og så er det 700 sider igjen av romanen… Dette er historia om kvifor Skippy døyr, om korleis han og medelevane hans har det på Seabrook College i Irland, om lærarar og andre desse gutane kjem i kontakt med. Det er ein roman om å vere 14 år (skremmande lesing for ei på 41!), om korleis det er å gå på internatskule, om farane som lurer der ute og om omsorgssvikt sett i system. Romanen er lang og skremmande, men godt skriven, med ein god porsjon humor, og absolutt verd å få med seg.

Bøkene fra bokklubben til Lauren Conrad, pluss andre anbefalinger ♥

• "Madalyn - roman" av Michael Köhlmeier
  • "Mare - roman" av Kristin Sørsdal
  • "Drømmer fra Texaco - roman" av Cathrine Evelid
  • "De gule fuglene" av Kevin Powers
  • "Språkets syvende funksjon" av Laurent Binet
  • "Golemen & dsjinnen - roman" av Helene Wecker
  • "Rampelys" av Marieke van der Pol
  • "Dei tjene' jo ingenting på det - historier fra bibliotekenes (vid)underlige verden" av Svein Bendik Hansen
  • "Levende bilder" av Ali Smith
  • "Bruddlinjer" av Heidi Sævareid