26a

av (forfatter) og Elisabet W. Middelthon (oversetter).

Schibsted forlagene 2007 Innbundet

De eneggede tvillingene Georgia og Bessi bor på loftet i Waifer avenue 26. De omgir seg med sakkosekker og hemmeligheter, og den som vil på besøk må alltid banke på. I etasjen under putter deres nigerianske mor kajennepepper i Yorkshire-puddingen, og hun takler hjemlengselen sin på merkelige måter. Faren driver rasende rundt i gatene, hvor han forsøker å bli kvitt demonene han har med seg fra oppveksten i Derbyshire. Hunter-barna blir tvunget til å skape sin egen identitet, og de gjør det ved å skape sitt eget univers. Tvillingenes storesøster, Bel, oppdager sex, høye hæler og organisk hårpleie, mens lillesøster Kemy lærer såkalt moonwalk for å imponere Michael Jackson. Når virkeligheten banker på døra, må barndommens fantasiverden vike. Hvordan skal Georgia og Bessi klare seg i en verden som består av adskilthet og ensomhet, og hvem av dem vil vise seg å være den sterkeste?

Forlag Schibsted forlagene

Utgivelsesår 2007

Omtalt sted England

Aubrey var datteren Judith aldri fikk. Han var sårbar og trengte omsorg, en baby, det var det han var, gutten hennes. ”Moren er et barns eneste trygge havn,” siterte Judith ofte fra Hilda Beatys A Mother knows til alle som ville høre. Det var hun som satt sammen med ham de lange kveldene foran TV-en og drakk sherry og strikket mens Harold og William var ute ”og svermet”, som hun sa, med Linda og Jean fra nummer fjorten; som strøk ham på det melkehvite hodet og sa, ”de fortjener deg ikke, vennen min” når Aubrey klaget (en gang, aldri mer) over at jentene ikke var interessert i ham, og at han ikke hadde andre valg om lørdagskveldene når verdens forlangte at det var fest, enn å jogge av sted sammen med vulgære, utiltalende Arthur til et lugubert sted der gamle, gale menn veltet over ende i krokene. ”Men en dag vil du finne en vakker pike,” forsikret hun ham. ”Vær tålmodig. Vi må møte dette med styrke, og” – fniste hun – ”et bitte lite glass sherry.”

• "Olympias drøm" av Anita Shreve
  • "Valmuekvinnen" av Noëlle Châtelet