Omtale fra forlaget
Outline is a novel in ten conversations. Spare and lucid, it follows a novelist teaching a course in creative writing over an oppressively hot summer in Athens. She leads her student in storytelling exercises. She meets other writers for dinner. She goes swimming in the Ionian Sea with her seatmate from the place. The people she encounters speak volubly about themselves, their fantasies, anxieties, pet theories, regrets, and longings. And through these disclosures, a portrait of the narrator is drawn by contrast, a portrait of a woman learning to face great a great loss.
Outline is the first book in a short and yet epic cycle - a masterful trilogy which will be remembered as one of the most significant achievements of our times.
'Outline succeeds powerfully. Among other things, it gets a great variety of human beings down on the page with both immediacy and depth; an elemental pleasure that makes the book as gripping to read as a thriller... A stellar accomplishment.' James Lasdun, Guardian
Forlag Faber & Faber
Utgivelsesår 2018
Format Heftet
ISBN13 9780571346769
EAN 9780571346769
Serie Omriss-trilogien (1)
Språk Engelsk
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Det tok noen uker å lese denne boka, og det var heldig for denne leseren, som fikk tid til ettertanke. Omriss er lett og dyp samtidig, den er gjenkjennelig og utvidende. Rachel Cusk viser oss ensomhet som noe vi trenger, fordi vi må ha tid til å tenke (sjæl). Så finnes det en passasje om glemsel på slutten som på sett og vis oppsummerer hvordan vi lever i dag. Og jeg skjønner hvorfor Daniel Mendelsohn, Simon Stranger og Kazio Ishiguro alle skriver om dette. Glemsel. Og hvorfor Gudmund Hernes er så fortørnet over at det historiske perspektivet blir borte i den nye læreplanen. Den innsikten er jeg glad for. Rachel Cusk har mye klokt å si om det å lytte til mennesker. Språket er godt. På tross av dette kan jeg ikke utrope "Omriss" til sommerens beste bok. Men den er en gave.
Anbefaler denne romanen fordi den er unik, godt skrevet og har mange treffende og interessante refleksjoner, for eksempel den som ligger bak bokens tittel ...
Her benyttes det en utradisjonell form. I dialog med hovedpersonen snakker flere mennesker om sine erfaringer, både store og små, men mest de som satte spor i deres liv. Menneskene har ikke forbindelse med hverandre og heller ikke så mye til felles. Det viser seg etter hvert at mange har noe til felles likevel. Det som forener dem er at de fleste, på et eller annet tidspunkt i sitt liv, har opplevd skilsmisse eller løsrivelse fra et forhold. (Noen vil kanskje påstå at det gjelder de fleste mennesker generelt…) Iallfall handler det mye om hva som har ført til samlivsbrudd, hvordan det påvirker mennesker og om relasjoner generelt.
Jeg gir et pluss for at forfatteren bruker dialog etterfølgende av hovedpersonens tanker for å reflektere og vise synspunkter fra forskjellige perspektiver. På den andre siden gjør denne formen at fortellingen kan virke litt kunstig noen ganger. Men alt i alt - en bra lesing.
Likte denne veldig godt. Fascinerende med alle historiene vi ble presentert for i boka. Den var dyp og lettlest på samme tid.
På andre forsøk ble det en god opplevelse å lese romanen Omriss (2014) av Rachel Cusk. Jeg har tidligere lest første kapittel, men ikke funnet det jeg leste interessant og derfor avsluttet lesingen. Men bestemte meg får å gi den en ny sjanse etter at jeg leste gode anmeldelser på Kudos. Det er jeg glad for nå. Når jeg kom meg videre til andre kapittel ble det en god roman å lese.
Artig at handlingen er lagt til Athen. Jeg kjenner byen veldig godt igjen i hennes beskrivelse av denne eksos-grå kolossen med sine stygge betongblokker og sitt myldrende liv. Den greske væremåten har hun også tatt på kornet.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketDet var et snodig påfunn å skrive på et språk som ikke var ens eget. Det gir en nesten dårlig samvittighet, sa hun, at folk føler seg tvunget til å bruke engelsk, tenk så mye av dem selv som må forsvinne i den overgangen, omtrent som når folk får beskjed om å forlate hjemmene sine og bare ta med seg det mest nødvendige.
Tilfeldigvis var jeg ikke lenger interessert i litteratur som en form for snobberi, ikke engang som selvdefinisjon - jeg hadde overhodet ikke noe ønske om å bevise at den ene boken var bedre enn den andre; Hvis jeg leste noe jeg satte pris på, merket jeg faktisk at jeg stadig oftere var tilbøyelig til ikke å snakke om det i det hele tatt.
Etter [skilsmissen] mistet hun mer enn en fjerdedel av kroppsvekten - hun hadde møtt en bekjent på gaten som hadde sett på henne og sagt at det er ikke noe igjen av deg. En stund hadde folk stadig sagt slike ting til henne, at hun bleknet, forsvant, beskrev henne som et snarlig fravær. For de fleste hun kjente, folk i førtiårene, var dette en periode da man ble mykere og mer omfangsrik, da forventninger ble uklare, og man gikk litt i frø eller ble for tykk etter jaktens anstrengelser: Hun så hvordan de begynte å slappe av og gjøre det mer behagelig for seg. Men for henne, som skulle ut i verden igjen, var linjene fortsatt skarpe, forventningene like klare: Noen ganger følte hun det som om hun hadde ankommet til en fest der alle andre skulle til å gå, gå hjem sammen og legge seg for å sove.
Når du ikke er ærlig overfor en mann, lar du ham fortsette å spille spillet sitt, leve i fantasien
...hjemme er det stedet der de er nødt til å ta deg imot når du er nødt til å dra dit...
En oversikt over bøker Marianne bak bloggen EBOKHYLLA MI har gitt meg lyst til å lese. Hun er meget belest. Trykk her for å komme til bloggen hennes.