Omriss

av (forfatter) og Agnete Øye (oversetter).

Gyldendal 2018 Innbundet

En ung forfatter reiser til Aten for å holde et skrivekurs. Underveis møter hun mennesker som åpner seg for henne og forteller om livet sitt: den eldre mannen som snakker om båter og mislykkede ekteskap, studentene som beretter om kjærlighet og ambisjoner, forfatteren som beskriver smerte og angst - alle har noe de angrer på, og noe de lengter etter. Og gradvis, etter hvert som dette lappeteppet av historier sys sammen, trer også et portrett av fortelleren frem. Rachel Cusk er en prisvinnende og kritikerrost forfatter, og Omriss er et hittil høydepunkt i hennes forfatterkarriere. Hun skriver med en påfallende letthet om tilsynelatende små ting, men samtalene i denne boken gir klangbunn til store, eksistensielle spørsmål.

ISBN13 9788205500662

EAN 9788205500662

Omtalt sted Athen

Det tok noen uker å lese denne boka, og det var heldig for denne leseren, som fikk tid til ettertanke. Omriss er lett og dyp samtidig, den er gjenkjennelig og utvidende. Rachel Cusk viser oss ensomhet som noe vi trenger, fordi vi må ha tid til å tenke (sjæl). Så finnes det en passasje om glemsel på slutten som på sett og vis oppsummerer hvordan vi lever i dag. Og jeg skjønner hvorfor Daniel Mendelsohn, Simon Stranger og Kazio Ishiguro alle skriver om dette. Glemsel. Og hvorfor Gudmund Hernes er så fortørnet over at det historiske perspektivet blir borte i den nye læreplanen. Den innsikten er jeg glad for. Rachel Cusk har mye klokt å si om det å lytte til mennesker. Språket er godt. På tross av dette kan jeg ikke utrope "Omriss" til sommerens beste bok. Men den er en gave.

Artig at handlingen er lagt til Athen. Jeg kjenner byen veldig godt igjen i hennes beskrivelse av denne eksos-grå kolossen med sine stygge betongblokker og sitt myldrende liv. Den greske væremåten har hun også tatt på kornet.

Etter [skilsmissen] mistet hun mer enn en fjerdedel av kroppsvekten - hun hadde møtt en bekjent på gaten som hadde sett på henne og sagt at det er ikke noe igjen av deg. En stund hadde folk stadig sagt slike ting til henne, at hun bleknet, forsvant, beskrev henne som et snarlig fravær. For de fleste hun kjente, folk i førtiårene, var dette en periode da man ble mykere og mer omfangsrik, da forventninger ble uklare, og man gikk litt i frø eller ble for tykk etter jaktens anstrengelser: Hun så hvordan de begynte å slappe av og gjøre det mer behagelig for seg. Men for henne, som skulle ut i verden igjen, var linjene fortsatt skarpe, forventningene like klare: Noen ganger følte hun det som om hun hadde ankommet til en fest der alle andre skulle til å gå, gå hjem sammen og legge seg for å sove.

Når du ikke er ærlig overfor en mann, lar du ham fortsette å spille spillet sitt, leve i fantasien

• "Mørkerom - roman" av Mette Karlsvik
  • "Steinauge - roman" av Oda Malmin