Omgitt av psykopater

slik unngår du å bli utnyttet av andre

av (forfatter) og Rune R. Moen (oversetter).

Gyldendal 2019

Oppdag manipulatoren i din nærhet! Frittstående oppfølger til bestselgeren "Omgitt av idioter"
Har du noen gang støtt på en person som er usedvanlig karismatisk, sjarmerende, trivelig og hjelpsom? Som alltid har et kompliment i beredskap, og som garantert får deg til å føle deg bra? Du tror på det du får høre, selv når det låter falskt, fordi det føles så bra. Men det som virker for godt til å være sant, er jo nettopp ofte det... Det finnes mennesker som leter seg frem til svakhetene dine for å kunne utnytte deg mest mulig. Denne boken avslører metodene de bruker. Ut fra den psykologiske DISA-modellen, som viser om din personlighetstype er rød, gul, grønn eller blå, får du verktøy for å oppdage faren i tide - og bli bevisst hvordan akkurat din personlighetstype kan utnyttes av noen med en skjult agenda. Omgitt av psykopater er like relevant i jobbsituasjoner som i private relasjoner.

ISBN13 9788205515932

EAN 9788205515932

Psychopaths act out their lunatic thoughts while the rest of us just think them.
- Marty Rubin

Forskjellen på deg og en psykopat er at du har moral. Du har sperrer. Du kjenner i hele kroppen hva som er riktig og hva som er galt. Og du bryr deg om andre. Du vil ikke bevisst skade noen rundt deg. Skulle du komme til å gjøre det, vil du trolig få dårlig samvittighet.
Det er- i tillegg til mye annet- det som gjør deg menneskelig.

Ikke vær naiv. Se faren før den ser deg.

Det som virker for godt til å være sant, er som regel det.

En ekte psykopat kommer ikke til å endre sin atferd. Muligens kan han spille "kurert" i noen uker, men dere vil snart være tilbake til det gamle.

• "Drit i det! - hvordan slutte å bruke tid du ikke har på folk du ikke liker og ting du dypest sett driter i" av Sarah Knight
  • "Snakk perfekt engelsk" av Thomas A. Fagerlid
  • "Språkmagi - fakta, historie, moro, kunnskap, grammatikk, kuriosa, spørsmål og oppgaver" av Helene Uri
  • "Norske problemer - hundre grunner til ikke å stå opp om morgenen" av Finn Bjelke
  • "Hverdagspsyk - hvorfor har jeg det sånn?" av Rebekka Th. Egeland
  • "Omgitt av idioter - hvordan forstå dem det ikke går an å forstå" av Thomas Erikson
  • "Knut - nobody's baby" av Unni Lindell
  • "Tegnehanne - blod, svette og tress-is" av Hanne Sigbjørnsen