Omgitt av psykopater

slik unngår du å bli utnyttet av andre

av (forfatter), Rune R. Moen (oversetter) og Jon Arne Arnseth (oppleser).

Lydbokforlaget 2019 Lydfil

Oppdag manipulatoren i din nærhet! Frittstående oppfølger til bestselgeren «Omgitt av idioter».
Har du noen gang støtt på en person som er usedvanlig karismatisk, sjarmerende, trivelig og hjelpsom? Som alltid har et kompliment i beredskap, og som garantert får deg til å føle deg bra? Du tror på det du får høre, selv når det låter falskt, fordi det føles så bra. Men det som virker for godt til å være sant, er jo nettopp ofte det... Det finnes mennesker som leter seg frem til svakhetene dine for å kunne utnytte deg mest mulig. Denne boken avslører metodene de bruker. Ut fra den psykologiske DISA-modellen, som viser om din personlighetstype er rød, gul, grønn eller blå, får du verktøy for å oppdage faren i tide - og bli bevisst hvordan akkurat din personlighetstype kan utnyttes av noen med en skjult agenda. «Omgitt av psykopater» er like relevant i jobbsituasjoner som i private relasjoner.

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2019

Format Lydfil

Å lese om atferd er interessant.

Spesielt når det gjelder psykopati. Har lest en del om det på Internett og sett en del videoer om det på YouTube, men føler ofte at det blir noe useriøst og overdrevent over det. Men i denne boka blir det tatt opp på en mer saklig og ærlig måte. Man trenger ikke å overdrive alt.

Noen raske kjennetegn angående psykopater
Noen få av mange kjennetegn på psykopater er at de har ingen form for empati, og de er villige til å gjøre alt for å få viljen sin. Å såre andre bryr de seg ikke noe om. Får de ikke hva de vil ha, går de til et annet offer, og kan være veldig utspekulerte når det gjelder å manipulere andre. De bryr seg ikke noe om hvilken relasjon de har til offeret - om de er i familie eller ikke. De bryr seg ikke så lenge de får det de er ute etter. Det eneste gode rådet er å komme seg vekk fra dem, samme hvor mye de betyr for deg, men er det mulig?

Som i Omgitt av idioter: Hvordan forstå dem det ikke går an å forstå, bruker han også denne gang Disa - modellen. Man trenger ikke å lese hans forrige bok for å forstå den modellen, for han gir en kort og grei repetisjon av den også i denne boka. Disa - modellen er personligheter som blir delt opp i fire farger: rød, gul, grønn og blå, og disse ulike fargene har forskjellige kjennetegn. Ikke alle passer inn i Disa - modellen, men mer om det i boka, slik at jeg ikke avslører alt ...

Spennende og lærerik ved hjelp av en bestemt modell
Ved bruk av Disa - modellen beskriver han psykopater og ofre veldig godt i hver enkelt fargegrupperinger. Hvem som kanskje blir mest utsatt for psykopater og hvem som er de mest sårbare. Erikson gir oss også mange eksempler på forskjellige ubehagelige situasjoner psykopater kan utsette ofre på, hvordan de tenker og utfordrer andre. Han gir også mange eksempler på forskjellige hersketeknikker og hvordan man eventuelt kan svare på det. Han nevner også om en ubehagelige episode om hvordan han selv ble utsatt for psykopat, og hvordan det gikk utover andre han kjente.

Om Omgitt av psykopater er til nytte eller ikke, kan jeg ikke svare på. Det for hver enkelt å avgjøre. Uansett er det en god bok om et spennende tema. Det eneste jeg vil trekke ned på at det blir mye bruk av partnere og sjefer. Det er ikke alle som har romantisk partner og det er heller ikke alle som har en jobb, men man kan jo gjøre om situasjone til andre lignende situasjoner som er mer relevant til seg selv. Det var også noe kjedelig å lese om Disa - modellen på nytt, spesielt hvis man har lest hans forrige bok og husker det meste av det, men greit med en oppfriskning likevel. Det er også imponerende hvordan han klarer å holde tunga rett i munnen gjennom hele boka med disse fargegrupperingene. Alt i alt, spennende lesestoff om et fascinerende tema.

Synes Erikson ga et fint eksempel på hvordan man skal være når man møter nye mennesker: Vær like varsom som når man kjører bil.

Fra min blogg: I Bokhylla

En interessant bok om psykopati og manipulasjon. Den tar utgangspunkt i DISAs fire personlighetstyper: rød, gul, grønn og blå. Først redegjør forfatteren rundt dem før han tar fram hvordan en psykopat vil angripe hver enkelt. I tillegg får vi litt generelt rundt psykopati. Mye interessant og litt annerledes vinkling enn andre bøker om samme tema. Thomas Erikson skriver på en god måte, selvom det innimellom blir i noe uklare og diffuse tankebaner. Alt i alt en bra bok med mye interessant å ta med seg, men det viktigste, hvordan man kan beskytte seg mot disse grusomme manipulatorene!

En nyttig bok!

Psychopaths act out their lunatic thoughts while the rest of us just think them.
- Marty Rubin

En ekte psykopat kommer ikke til å endre sin atferd. Muligens kan han spille "kurert" i noen uker, men dere vil snart være tilbake til det gamle.

Forskjellen på deg og en psykopat er at du har moral. Du har sperrer. Du kjenner i hele kroppen hva som er riktig og hva som er galt. Og du bryr deg om andre. Du vil ikke bevisst skade noen rundt deg. Skulle du komme til å gjøre det, vil du trolig få dårlig samvittighet.
Det er- i tillegg til mye annet- det som gjør deg menneskelig.

Ikke vær naiv. Se faren før den ser deg.

Det som virker for godt til å være sant, er som regel det.

• "Omgitt av dårlige sjefer - grunnen til at god ledelse er så sjeldent" av Thomas Erikson
  • "Mental rehab" av Erik Bertrand Larssen
  • "Omgitt av utfordringer - slik vender du motgang til medgang" av Thomas Erikson
  • "Dine geniale gener - fortellingen om arvematerialet vårt og tidenes største medisinske revolusjon" av Dag Undlien
  • "Mitt hemmelige liv - biografi" av Caitlyn Jenner
  • "Frittgående egg - enda flere, enda morsommere trykkfeil fra norske aviser" av Jaran Dammann
  • "Sitater av Per Fugelli - ikke vær et 1-tall på jorden, bry deg om flokken din" av Per Fugelli
  • "Selvfølelsens psykologi - bedre selvfølelse ved å bruke hodet litt annerledes" av Sondre Risholm Liverød
  • "Opprinnelsen til (nesten) alt" av Graham Lawton
  • "Huden - alt om vårt største organ" av Yael Adler
  • "Fenrikens førstegangstjeneste - ta kommando over eget liv" av Geir Aker
  • "Fra en utbrent til en annen - en utstrakt hånd til deg som er utbrent - eller i fare for å bli det" av Benedikte Rasmussen