Om tyranni

20 ting vi kan lære av det 20. århundre

av (forfatter) og John Grande (oversetter).

Press 2017 Innbundet

Historien gjentar seg ikke, men vi kan lære av den.

USA og Europa er i endring. Totali.tære tanker er igjen blitt dagligdagse, demokratiske institusjoner er under press. Det er grunn til uro, hevder Timothy Snyder. Vi er hverken smartere eller bedre enn dem som levde før oss, men vi kan lære av deres feil. Med Om tyranni har en av verdens ledende historikere skrevet en håndbok om hva hver enkelt av oss kan gjøre for å beskytte demokratiet.

Forlag Press

Jeg hadde kanskje forventet mer av denne boken. Den lister opp flere momenter som er viktig for å stå i mot politiske strømninger som begrenser åpenhet og demokrati, som grunnlag for maktmisbruk. Eksemplene er i hovedsak hentet fra mellomkrigstidens Tyskland og Russland. Jeg mener dette kanskje er et litt snevert utgangspunkt da det finnes flere eksempler på maktmissbruk og underminering av demokratiske prinsipper også i nyere historie. (Naomi Klein har for eksempel beskrevet hvordan USA har utnyttet dette i Latin Amerika, Asia, Afrika og Midt Østen.)

En lettlest og forståelig bok som jeg føler gir meg gode råd og hjelp til å tenke kritisk. Jeg anbefaler boka til alle, samfunnsengasjerte eller ei, alle bør ha lest den minst én gang!

Å gi avkall på fakta er å gi avkall på friheten. Hvis ingenting er sant, kan ingen kritisere makten, siden det ikke finnes noen fast grunn å gjøre det fra. Hvis ingenting er sant, er alt blendverk. Den feteste lommeboken betaler for de sterkeste lysene.

De som bedyrer at du bare kan oppnå trygghet ved å gi avkall på frihet, er som regel ute etter å ta fra deg begge deler.

Når sannhet var blitt til noe som kom fra et orakel snarere enn fakta, ble dokumentasjon irrelevant.

En leder som misliker dem som undersøker, er en potensiell tyrann.

Vi ser ikke tankene vi skader når vi sprer usannheter, men det er ikke dermed sagt at vi ikke utretter skade.

• "Hva er populisme? - et essay" av Jan-Werner Müller
  • "Folket, det er meg - den europeiske høyrepopulismens vekst og framtid" av Simen Ekern
  • "Fear - Trump in the White House" av Bob Woodward
  • "Kjellermennesker - om populisme og vanskeligheten med å være menneske" av Carsten Jensen
  • "Hva ville Gerhardsen gjort? - veien videre for Arbeiderpartiet" av Mímir Kristjánsson
  • "Putin og jeg - Russlands vei fra håp til håpløshet" av Øystein Bogen
  • "Det er nok nå - hvordan nyliberalismen ødelegger mennesker og natur" av Linn Stalsberg
  • "Drømmen om det fullkomne samfunn - fire totalitære ideologier - én totalitær mentalitet?" av Øystein Sørensen
  • "Den europeiske våren" av Kaspar Colling Nielsen
  • "Europeere" av Simen Ekern