Ukraina

landet på grensen

Humanist forlag 2014 Innbundet

Et innblikk i den ukrainske revolusjonen vinteren 2013-2014 og bakgrunnen for den. Navnet Ukraina betyr "landet på grensen". Ukraina har siden senmiddelalderen vært grenseområdet mellom Europa og Russland - et område preget av både samspill og konfrontasjoner mellom kulturer og ideologier.

Siden høsten 2013 har Ukraina på nytt befunnet seg i grenselandet mellom øst og vest. En samarbeidsavtale som på sikt kunne fått landet inn i EU ble vraket til fordel for en tilsvarende avtale med Russland. Folk tok til gatene i protest mot avtalen og mot den stadig mer autoritære og korrupte presidenten Viktor Janukovytsj.

Dette er en reportasje fra Ukraina våren 2014. Den tar oss med til Maidanplassen, okkupert av de prodemokratiske aktivistene som for få måneder siden styrtet Janukovytsj. Den tar oss også med til et Øst-Ukraina preget av gatekamper mellom pro-ukrainske og pro-russiske krefter, og der pro-russiske paramilitære truer med å ta kontroll. Og den tar oss med til Svartehavskysten.

Ukraina - Landet på grensen gir den historiske bakgrunnen for dagens konflikt. Den viser hvorfor mange mener det vi ser er et livsviktig veivalg mellom øst og vest, samtidig som den viser hvorfor mange, særlig i øst, er skeptiske til det nye regimet. Og det er en bok om høyreradikale og høyreekstreme grupper som også har satt sitt preg på revolusjonen.

I tillegg viser boken det russiske perspektivet, hvordan Ukraina fra et russisk ståsted har vært en historisk viktig del av det russiske området og Ukrainas store betydning i Vladimir Putins eurasiske prosjekt. Den gir også bakgrunnen for konflikten på krim.

Forlag Humanist forlag

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788282820943

EAN 9788282820943

Omtalt sted Ukraina

Komplisert tema. Høyaktuell bok, ferdigstilt i august 2014.

• "Martin Luther - rebell i en brytningstid" av Heinz Schilling
  • "Hitlers Norge - okkupasjonsmakten 1940-1945" av Berit Nøkleby
  • "Ekstremisme" av Kristian A. Bjørkelo
  • "Nazismens idéunivers" av Carl Müller Frøland
  • "Da øst ble vest - livet i Europa etter kommunismens fall" av Ingrid Brekke
  • "Vekten av skyld - krigsminner i Tyskland og Japan" av Ian Buruma
  • "1914 - inn i katastrofen" av Roy Andersen
  • "198 - mi reise til alle verdas land" av Gunnar Garfors
  • "Hjemreiser - arven etter folkeutvekslingen i Hellas og Tyrkia (1923)" av Stian Bromark
  • "Finland 1918 - den finske borgerkrigen og nordmennene som var vitne til den" av Morten Jentoft
  • "Saudi-Arabia - sverdet og stemmene" av Ina Tin
  • "1917 Petrograd - fanget i den russiske revolusjonen" av Helen Rappaport