Rosa Luxemburg

en biografi

av (forfatter) og Mímir Kristjánsson (forfatter).

Manifest 2019 Innbundet

Året er 1919. I Tyskland mobiliserer de høyreradikale mot «jødebolsjevikene». I Sovjetunionen er den revolusjonære entusiasmen på hell. Partidiktaturet begynner å feste grepet. I det krigstrøtte Berlin kjemper Rosa Luxemburg mot krig og kapitalisme, og for en annen og mer demokratisk sosialisme enn den som foreskrives i Moskva. Dette er historien om den lille polsk-jødiske kvinnen som både Hitler og Stalin fryktet, og om et mord som kan ha forandret et helt århundre. Det er også en bok om hvordan tankegodset til en av den demokratiske sosialismens store pionerer i dag har blitt aktualisert. I en tid der både høyrepopulistiske bevegelser og den radikale venstresiden vokser, trengs Rosa Luxemburgs tanker på ny.

Forlag Manifest

• "Ulykkelige Arabia - verden etter Jemen" av Cecilie Hellestveit
  • "Amerikansk valgkamp - image, penger og moderne politikk" av Hallvard Notaker
  • "Opplysningens stjerne - Voltaire 1694-1778" av Camilla Kolstad Danielsen
  • "Diktatorenes kvinner" av Sveinung Mikkelsen
  • "Hva ville Gerhardsen gjort? - veien videre for Arbeiderpartiet" av Mímir Kristjánsson
  • "Pengeland - hvordan finanseliten og de superrike stjeler fra folket og truer demokratiet" av Oliver Bullough
  • "Nytten og gleden - fransk litteratur gjennom tusen år" av Kjerstin Aukrust
  • "Profitørene - de ukjente landssvikerne" av Ola Karlsen
  • "Overvåkingskapitalismens tidsalder - kampen for en menneskelig framtid ved maktens nye frontlinje" av Shoshana Zuboff
  • "Etter i saumane - kultur og politikk i arbeiderklassens hundreår" av Kjartan Fløgstad
  • "Marcus Thrane - forbrytelse og straff" av Mona R. Ringvej
  • "Identitet - hvordan tap av verdighet truer demokratiet vårt" av Francis Fukuyama