Rosa Luxemburg

en biografi

av (forfatter) og Mímir Kristjánsson (forfatter).

Manifest 2019 Innbundet

Året er 1919. I Tyskland mobiliserer de høyreradikale mot «jødebolsjevikene». I Sovjetunionen er den revolusjonære entusiasmen på hell. Partidiktaturet begynner å feste grepet. I det krigstrøtte Berlin kjemper Rosa Luxemburg mot krig og kapitalisme, og for en annen og mer demokratisk sosialisme enn den som foreskrives i Moskva. Dette er historien om den lille polsk-jødiske kvinnen som både Hitler og Stalin fryktet, og om et mord som kan ha forandret et helt århundre. Det er også en bok om hvordan tankegodset til en av den demokratiske sosialismens store pionerer i dag har blitt aktualisert. I en tid der både høyrepopulistiske bevegelser og den radikale venstresiden vokser, trengs Rosa Luxemburgs tanker på ny.

Forlag Manifest

ISBN13 9788283420746

EAN 9788283420746

Omtalt tid 1900-1945 1800-tallet

Omtalt sted Tyskland Polen

Omtalt person Rosa Luxemburg

• "Hva ville Gerhardsen gjort? - veien videre for Arbeiderpartiet" av Mímir Kristjánsson
  • "Etter i saumane - kultur og politikk i arbeiderklassens hundreår" av Kjartan Fløgstad
  • "Historia om Ivar Aasen" av Ottar Grepstad
  • "Røff guide til Bibelen" av Alf Kjetil Walgermo
  • "Hulda Garborg - nasjonal strateg" av Arnhild Skre
  • "Det var DDR - forteljingar om eit nedlagt land" av Astrid Sverresdotter Dypvik
  • "Bibelen - Den hellige skrift"
  • "Serotonin" av Michel Houellebecq
  • "På sporet av den tapte tid. Bd. 7 - den gjenfundne tid" av Marcel Proust