Det trengs en landsby

hvordan familie, skole og nabolag påvirker våre barns fremtid

Res publica 2019 Innbundet

Hvor viktig er familien og stedet du kommer fra for dine framtidsutsikter? Og hvordan kan god barnehage og skole gi alle like muligheter?

De siste 40 år har teknologiske fremskritt og utdanningsrevolusjonen gjort at mange har fått det bedre, men samtidig har de økonomiske forskjellene i befolkningen økt. Hvilken utdanning man tar og hva man kommer til å tjene som voksen - avhenger i økende grad av foreldres utdanning og inntekt.

Med utgangspunkt i sin egen oppvekst og et helt nytt tallmateriale for økonomisk og sosial mobilitet mellom generasjoner i hele Norge, undersøker forfatter Sigrun Aasland hvilken betydning barns oppvekst har for å lykkes senere i livet.

Forlag Res publica

Utgivelsesår 2019

Det er stor forskjell på å leve nøkternt i visshet om at inntektene vil øke år for år, og leve nøkternt og vite at det er lite du kan gjøre for å få det bedre på sikt.

• "Det norske hjem - fra velferdsgode til spekulasjonsobjekt" av Hannah Gitmark
  • "Markedsmennesker - kritikk av tidsånden" av Oscar Dybedahl
  • "Pengeland - hvordan finanseliten og de superrike stjeler fra folket og truer demokratiet" av Oliver Bullough
  • "Overvåkingskapitalismens tidsalder - kampen for en menneskelig framtid ved maktens nye frontlinje" av Shoshana Zuboff
  • "Hva er nyreligiøsitet" av Siv-Ellen Kraft
  • "Identitet - hvordan tap av verdighet truer demokratiet vårt" av Francis Fukuyama
  • "Innleid og underbetalt" av James Bloodworth
  • "Rosa Luxemburg - en biografi" av Ellen Engelstad
  • "Meningen med rus" av Øystein Skjælaaen
  • "Kreativitet - hjernevitenskapen bak ideene og hvorfor dagdrømmerne skal redde verden" av Hilde Østby
  • "Det er nok nå - hvordan nyliberalismen ødelegger mennesker og natur" av Linn Stalsberg
  • "Ulikhetens pris - hvorfor likere fordeling er bedre for alle" av Richard Wilkinson