On tyranny

twenty lessons from the twentieth century

2017 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp bøker hos haugenbok.no Se på denne utgaven hos amazon.com Kjøp boka hos Bookis!

ISBN13 9780804190114

EAN 9780804190114

Språk Engelsk

Jeg hadde kanskje forventet mer av denne boken. Den lister opp flere momenter som er viktig for å stå i mot politiske strømninger som begrenser åpenhet og demokrati, som grunnlag for maktmisbruk. Eksemplene er i hovedsak hentet fra mellomkrigstidens Tyskland og Russland. Jeg mener dette kanskje er et litt snevert utgangspunkt da det finnes flere eksempler på maktmissbruk og underminering av demokratiske prinsipper også i nyere historie. (Naomi Klein har for eksempel beskrevet hvordan USA har utnyttet dette i Latin Amerika, Asia, Afrika og Midt Østen.)

En lettlest og forståelig bok som jeg føler gir meg gode råd og hjelp til å tenke kritisk. Jeg anbefaler boka til alle, samfunnsengasjerte eller ei, alle bør ha lest den minst én gang!

De som bedyrer at du bare kan oppnå trygghet ved å gi avkall på frihet, er som regel ute etter å ta fra deg begge deler.

Å gi avkall på fakta er å gi avkall på friheten. Hvis ingenting er sant, kan ingen kritisere makten, siden det ikke finnes noen fast grunn å gjøre det fra. Hvis ingenting er sant, er alt blendverk. Den feteste lommeboken betaler for de sterkeste lysene.

Vi ser ikke tankene vi skader når vi sprer usannheter, men det er ikke dermed sagt at vi ikke utretter skade.

Før du gjør narr av "mainstream"-mediene, bør du merke deg at de ikke lenger er mainstream.

Når sannhet var blitt til noe som kom fra et orakel snarere enn fakta, ble dokumentasjon irrelevant.

• "Hva er populisme? - et essay" av Jan-Werner Müller
  • "Den femte revolusjon - mennesket i hjerneforskningens tidsalder" av Lone Frank
  • "Folket, det er meg - den europeiske høyrepopulismens vekst og framtid" av Simen Ekern
  • "En norsk terrorist - portrett av den nye ekstremismen" av Lars Akerhaug
  • "Antikken - Hellas og Roma, fra bystat til imperium" av Knut Ødegård