On tyranny

twenty lessons from the twentieth century

2017 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp bøker hos haugenbok.no Se på denne utgaven hos amazon.com Kjøp eller selg boka hos Bookis!

The Founding Fathers tried to protect us from the threat they knew, the tyranny that overcame ancient democracy. Today, our political order faces new threats, not unlike the totalitarianism of the twentieth century. We are no wiser than the Europeans who saw democracy yield to fascism, Nazism, or communism. Our one advantage is that we might learn from their experience.

ISBN13 9780804190114

EAN 9780804190114

Språk Engelsk

Jeg hadde kanskje forventet mer av denne boken. Den lister opp flere momenter som er viktig for å stå i mot politiske strømninger som begrenser åpenhet og demokrati, som grunnlag for maktmisbruk. Eksemplene er i hovedsak hentet fra mellomkrigstidens Tyskland og Russland. Jeg mener dette kanskje er et litt snevert utgangspunkt da det finnes flere eksempler på maktmissbruk og underminering av demokratiske prinsipper også i nyere historie. (Naomi Klein har for eksempel beskrevet hvordan USA har utnyttet dette i Latin Amerika, Asia, Afrika og Midt Østen.)

En lettlest og forståelig bok som jeg føler gir meg gode råd og hjelp til å tenke kritisk. Jeg anbefaler boka til alle, samfunnsengasjerte eller ei, alle bør ha lest den minst én gang!

Å gi avkall på fakta er å gi avkall på friheten. Hvis ingenting er sant, kan ingen kritisere makten, siden det ikke finnes noen fast grunn å gjøre det fra. Hvis ingenting er sant, er alt blendverk. Den feteste lommeboken betaler for de sterkeste lysene.

De som bedyrer at du bare kan oppnå trygghet ved å gi avkall på frihet, er som regel ute etter å ta fra deg begge deler.

Når sannhet var blitt til noe som kom fra et orakel snarere enn fakta, ble dokumentasjon irrelevant.

En leder som misliker dem som undersøker, er en potensiell tyrann.

Vi ser ikke tankene vi skader når vi sprer usannheter, men det er ikke dermed sagt at vi ikke utretter skade.

• "Kapitalismens historie" av Jürgen Kocka
  • "Følelsen av forskjell - slik påvirker ulikhet hvordan vi tenker, lever og dør" av Keith Payne
  • "Hva er populisme? - et essay" av Jan-Werner Müller
  • "Folket, det er meg - den europeiske høyrepopulismens vekst og framtid" av Simen Ekern
  • "Fear - Trump in the White House" av Bob Woodward
  • "Kjellermennesker - om populisme og vanskeligheten med å være menneske" av Carsten Jensen
  • "Hva ville Gerhardsen gjort? - veien videre for Arbeiderpartiet" av Mímir Kristjánsson
  • "Ingen mennesker er født frie - kritikk av liberalismen" av Oscar Dybedahl
  • "Putin og jeg - Russlands vei fra håp til håpløshet" av Øystein Bogen
  • "Det er nok nå - hvordan nyliberalismen ødelegger mennesker og natur" av Linn Stalsberg
  • "Drømmen om det fullkomne samfunn - fire totalitære ideologier - én totalitær mentalitet?" av Øystein Sørensen
  • "Europeere" av Simen Ekern