Tyskland stiger frem

Aschehoug 2014 Innbundet

Tyskland fremstår igjen som Europas mektigste og viktigste land, 75 år etter annen verdenskrig. Økonomien er bunnsolid, det yrende kulturlivet trekker til seg kunstnere fra hele verden, og Berlin er blitt Europas politiske kraftsentrum.
En lang og vanskelig epoke der tyskere har holdt seg i skyggen, er over. Men hva slags Tyskland er det som nå stiger frem? Representerer Tyskland et nytt forbilde for Europa? Kan landet fylle maktvakuumet etter USA?
I "Tyskland stiger frem" presenterer Sten Inge Jørgensen et nytt og oppdatert tysklandsbilde. Det spenner tematisk bredt, fra identitet og kultur til politikk, økonomi og utenrikspolitikk - og gir en solid innføring i nåtidens Tyskland.

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788203294587

EAN 9788203294587

Omtalt sted Tyskland

Kapittel - Stavanger internasjonale festival for litteratur og ytringsfrihet går av stabelen 16. - 20. september 2015. Her er en liste med aktuelle bøker fra en del av forfatterne som kommer.

• "Russland 1917 - krig og revolusjon" av Per Egil Hegge
  • "Ukraina - landet på grensen" av John Færseth
  • "Kjellermennesker - om populisme og vanskeligheten med å være menneske" av Carsten Jensen
  • "Drivhuseffekten - klimapolitikken som forsvant" av Erik Martiniussen
  • "Paris - metropolens fascinerende historie" av Erik Bjørnskau
  • "Europeere" av Simen Ekern
  • "Rød kjærlighet - en østtysk familiehistorie" av Maxim Leo
  • "Hatet i Europa - tyve år etter Berlins andre fall" av Hans Wilhelm Steinfeld
  • "Folket, det er meg - den europeiske høyrepopulismens vekst og framtid" av Simen Ekern
  • "Straff - 12 fortellinger" av Ferdinand von Schirach
  • "Taksim" av Andrzej Stasiuk
  • "Terrorens rike - hvordan en voldelig sekt fra den arabiske ørken radikaliserte islam" av Carl Schiøtz Wibye