Om foreldre og barn

av (forfatter) og Kristin Sofie Kilsti (oversetter).

Bokvennen 2011 Innbundet

Vi møter en mann i førtiårene som er på spasertur med sin far i Prahas gater. Boka skildrer relasjonen mellom en far og en sønn, og beskriver kombinasjonen av nærhet og distanse som preger den.

I denne prisbelønte romanen møter vi en mann i førtiårene med sin far på spasertur gjennom Prahas gater, med hyppige stopp på byens utallige ølbuler. Gjennom noen timers samtale - blant annet om fly.motorers yteevne, Kvinnens natur, fabrikk.eier..familiens fortid under kom.mu.nis.men, spermasetthvalens fremtid, annen verdenskrig, Tsjekkoslovakia 1968 og mye annet - tegner Emil Hakl et uforglemmelig portrett av Mannen og mannlig kommunikasjon og den særegne kombinasjonen av nærhet og distanse som så ofte preger forholdet mellom fedre og sønner. Boken er en hyllest til tsjekkisk øl, til Praha og til livets mange uløste mysterier. Emil Hakl (1958) er født og oppvokst i Praha. På 1980-tallet skrev han poesi, men det var som prosadebutant i 1998 at Hakl for alvor gjorde sin entré på den tsjekkiske litterære scene. Hakl har så langt skrevet seks romaner, han har mottatt en rekke litterære priser og regnes blant Tsjekkias ledende forfattere. Om foreldre og barn er oversatt til en lang rekke språk og boken er også filmatisert. Med denne utgivelsen foreligger Emil Hakl for første gang på norsk.

Forlag Bokvennen

Omtalt sted Praha

Hakls korte roman er et funn. For 49 kroner på salg kan man alltids ta en sjanse med en for meg ny og ukjent forfatter. Særlig når boka ikke er så tykk og dessuten pent trykt og innbundet.

Her er det forholdet mellom far på 71 og sønn på 42 som gjelder. En dag går de to fra kneipe til kneipe i Praha og snakker om livene sine. Som i virkelige samtaler veksler det mellom tullprat om fly og damer til mer dyptpløyende spørsmål om skjellsettende livserfaringer. Faren er nok mer pågående og direkte i sine spørsmål og fortellinger enn sønnen, som til tider reagerer med undertrykt raseri når faren blir for nærgående. Likevel fortsetter de samtalen som på samme tid både er sørgelig og morsom.

For meg minner boka mye om filmen «Min middag med André» fra 1981 der vi følger to venner fra de går inn i restaurant i New York til de går ut igjen. Men Hakl sørger for en rekke avbrekk ved at far og sønn går fra sted til sted. Øldrikkingen fører dessuten til hyppige toalettbesøk, hvor hovedpersonen gjenkaller drømmer og minner utover dem han deler med faren sin. Anbefales!

Dialog er en illusjon, alle mennesker i verden ønsker å snakke uavbrutt om seg og sitt!

Man kan ikke hjelpe for det: Man må stadig fikse på virkeligheten, forenkle og stilisere den. Kultivere. Klippe og lime. (... ) Men når alt kommer til alt er det som skjer om ti minutter umåtelig mye viktigere enn det som skjer om et år.

Såkalt skjønnlitteratur eksisterer først og fremst for folk som ikke får noe hverken i eller ut av livet, for elendige stakkarer. De som er friske og har penger, anser skjønnlitteratur for å være lett, halvkjedelig tidsfordriv før man sovner.

Bøker jeg har bestemt meg for å lese etter et blikk på coveret. Det jeg faller for er farger, tegninger, foto og stemning på omslaget.

• "Våre sjeler om natten" av Kent Haruf
  • "Legenden om den hellige drankeren - tre langnoveller" av Joseph Roth