På stedet mil

av (forfatter) og Merete Alfsen (oversetter).

Oktober 2012 Innbundet

London. I et middagsselskap reiser Miles seg fra bordet og låser seg inne på et rom ovenpå. Der blir han værende, og den fortvilte vertinnen skriver om saken i avisen. Miles får kultstatus og en mengde folk samles utenfor huset. Gradvis får leseren innblikk i hendelser fra Miles' fortid som har dreid andres liv i en ny retning.

I et middagsselskap i Londons hippe øvre-middelklasse-forstad Greenwich reiser Miles Garth seg fra bordet, går ovenpå, og låser seg inne på et av rommene. Der blir han. Han er den mystiske gjesten som aldri går. Den fortvilte vertinnen vil ikke ødelegge døra, men skriver om saken i sin faste avisspalte, og snart samles en fascinert folkemengde utenfor huset. Miles er blitt Milo og har fått kultstatus. Han har satt i gang noe som ingen vet hva betyr. Men gradvis får leseren innblikk i små, nesten usynlige hendelser fra livet hans tidligere, som har dreid andres liv i en ny retning.

Forlag Oktober

Omtalt sted London

Forfatteren regnes for å være god og anerkjent, men det ble forvirrende og for intellektuelt for meg.

Ansiktet hennes har forandret seg, blitt lengre, innhult, som om voksenheten har prøvd henne på som en hanske som ikke passer helt ennå, og så trukket seg ut av henne og etterlatt henne ute av fasong.

Dette vakre, perfekt istandsatte, perfekt dempede huset tålte ikke bråk; hvert knirk var en fornærmelse mot det, og kvinnen som eide det, oste av misbilligelse der hun stod bare en halvmeter bak Anna.

Det var en gang en mann som, en kveld mellom hovedretten og desserten i et middagsselskap, gikk ovenpå og stengte seg inne på et av soverommene i huset der middagsselskapet ble holdt.

• "Et rom større enn ensomheten" av Yiyun Li
  • "Levende bilder" av Ali Smith