Øyevitnet

av (forfatter) og Lene Stokseth (oversetter).

Panta 2019 Heftet

Et fredfullt tettsted med forræderisk natur. Et drap som ryster alle ...
Dagen etter at Harriet Vesterberg flytter inn i farens hus, i det idylliske tettstedet Lerviken ved Öresund, blir en kvinne funnet brutalt drept, med øyelokkene teipet opp, kun et steinkast unna. Plutselig er Lerviken langt fra den idyllen hun husker fra barndommens somre. Med et havarert kjærlighetsforhold bak seg ser Harriet fram til en ny start som etterforsker hos politiet i Skåne. Men hun forstår raskt at hun ikke er så velkommen på stasjonen som hun hadde ventet, og at ikke alle setter like stor pris på ideene hennes. Hun bestemmer seg for å gå sin egen vei i etterforskningen, men den leder henne inn på et spor som hun snart desperat angrer på at hun begynte å følge. Kan morderen være en hun kjenner?

«Øyevitnet» er en annerledes og pulserende krimroman, full av uventede vendinger. Dette er første bok i en ny og spennende krimserie: «Mordene i Lerviken», som utspiller seg i Öresund i Skåne.

Forlag Panta

Omtalt sted Sverige

Her er min omtale av Øyevitnet. Linken fører til min bokblogg.

Øyevitnet falt i smak hos meg, se min omtale på bokbloggen min her.

Drivende spennende fra første side! Men er vi ikke ferdige med usikre nyansatte og sure sjefer?

Anna Bågstam "Øyenvitnet"

I boka møter vi Harriet som har flyttet hjem til idylliske Lerviken hos faren sin i sommerparadiset der hun tilbrakte somrene som liten. Hun starter i ny jobb som sivil etterforsker, men merker snart at hun ikke er velkommen blant kollegaene. Sivilt ansatte uten politiutdanning har ikke så høy status blant de med, noe sjefen hennes lar henne merke fra første stund.
Dagen etter hun flytter dit, blir en kvinne funnet brutalt drept ikke langt fra stedet Harriet bor. Etterhvert starter Harriet sin private etterforskning. Dette bringer henne inn på spor hun ønsket hun ikke gjorde. Kan hun virkelig stole på sine nærmeste? Mens etterforskningen pågår, bekymrer Harriet seg også for sin gamle far som oppfører seg merkelig. Samtidig ser det ut som hun endelig får oppleve kjærleiken.
Boka har fint driv, og tar stadig nye vendinger underveis. Den holder på spenningen hele veien, og avslutningen gjør at neste bok må leses. Idylliske Lerviken som ligger i Øresund blir aldri den samme etter dette ...
Detter er første bok om Harriet "Mordene i Lerviken" i en planlagt serie, og det er alltid spennende å lese nye forfattere. Jeg anbefaler boken, og ser allerede frem til Januar, for da kommer neste bok i serien. Liker du Camilla Lackberg og Kristina Olhsson sine bøker, så vil du like denne også.
Terningkast 5

Høres spennende/interessant ut.
Fjerner bøker etterhvert som de blir lest.
Men lista blir bare lenger og lenger. Hm, merkelig.

• "Gutten fra barnehjemmet" av Mark Hill
  • "Slakt" av Espen Skjerven