Ildlandet

av (forfatter) og Inge Ulrik Gundersen (oversetter).

Gyldendal 2020 Innbundet

Talentfull svensk forfatter med politisk og sosialt engasjement. En eksklusiv urmaker i Stockholm blir ranet, men ingen klokker blir stjålet. Kort tid etter blir noen av Sveriges rikeste menn kidnappet, og familiene deres blir presset for penger. I Chile søker et privat sykehus etter friske organer. I Sverige, der 500 barn forsvinner hvert år, står de kriminelle bandene klare til å bistå. Førstebetjent Vanessa Frank har en mistanke om at sakene har noe med hverandre å gjøre, men har problemer med å finne sammenhengen. Hun er ufrivillig permittert fra sin stilling på grunn av en opprivende skilsmisse, men driver etterforskning på egen hånd, og møter tøffe, organiserte kriminelle med forgreininger til det svenske politiet.

Talentfull svensk forfatter med politisk og sosialt engasjement.

Ildlandet er en dramatisk spenningsroman, og den første med førstebetjent Vanessa Frank i hovedrollen.
«Forfatterens interesse for samfunnskritikk og kvinners stilling i samfunnet er det som gjør boka til noe mer enn en spennende pageturner. Det er mange sterke, tydelige og plagede kvinner her, med Vanessa Frank i spissen. Hun er både tøff og modig, men også sårbar og menneskelig. Alt dette gjør at forfatteren får oss til å reflektere rundt viktige problem i dagens samfunn i beste Sjöwall og Wahlöö-tradisjon.» Marit Egaas, Stavanger Aftenblad

ISBN13 9788205525016

EAN 9788205525016