Når det koker

en amatørs opplevelser som kjøkkenslave, à la carte-kokk, pastamaker og lærling hos en slakter i Toscana

av (forfatter) og Morten Hansen (oversetter).

Font 2009 Innbundet

Dette er historien om forfatterens kulinariske dannelsesreise. Han prøver å overleve som kjøkkenslave på en berømt gourmetrestaurant på Manhattan. Han drar også til Toscana for å lære hemmeligheten bak hjemmelaget pasta og å slakte okser og griser.

Forlag Font

Utgivelsesår 2009

Omtalt sted New York Italia

Som avveksling kan denne vere midt i blinken - spesielt om ein er meir enn normalt interessert i restaurantbransjen og matlaging.
Bill Buford er ein forfattar/ redaktør som i godt vaksen alder vil lære meir om livet på kjøkkenet, og han går etterkvart heilt inn i det, blir lærling. Han skildrar det gastronomiske miljøet,både i New York og Italia.
Han skriv godt om det ganske barske hierarkiet som kjenneteiknar kjøkkenet i restaurantlivet - om alt frå oppvaskar til den øverste sjefen. Med innleving fortel han om korleis det er å vere kjøkkenslave - (Bent Stiansen seier i Forord at "Restaurantbransjen er kjent for å være en av verdens hardeste bransjer") - om alt hemmelighetskremmeriet i forhold til oppskrifter - måtar å lage og koke pasta på... ( og eg som trudde at det var enkelt!!) - og mykje meir....
Eg likte boka stort sett, sjølv om eg reknar meg som middelmådig på kjøkkenet, men siste sidene vart litt vel spesielle, avslutta med skumlesing.
Terningkast 4.

Nok et bevis på at innholdet i frysedisken ikke når opp. Man kan misunne menneskene rundt Middelhavet deres matkultur. For en glutenallergiker er dett nesten syn å bli presentert for så mye pastafaglig snadder...

Ikke desto mindre blir italienere fortsatt litt grøtete i målet av sentimentalitet når de snakker om polenta, ikke ulikt selve retten, og får minnebilder om en sotsvart gryte og en lang tresleiv i hånden på en tante et sted oppe i nord.

Dette året testet Mario ut et nytt motto: "Altfor mye er bare så vidt nok."

En gang spurte jeg ham hvordan han koker egg.
"Oi,oi," sa han, "et egg er veldig viktig. Gi en kokk et egg, og det vil fortelle deg hva slags kokk han er. Et egg er krevende å koke. Man må forstå egget for å kunne koke det, særlig hvis det er et egg man vil spise."

Det finnes en del bøker som har et spesielt fokus på mat og drikke.
Kulinarisk litteratur, rett og slett.

Ikke kokebøker - selv om mange av bøkene inneholder også matoppskrifter.

Her er det altså snakk om skjønnlitteratur som leses med vann i munnen og en anelse av deilige dufter i nesen...

Helst vil jeg ha bøker på norsk på denne listen, men unntak kan taes til vurdering.

Takk til alle som kommer med velsmakende forslag!

Bon appétit! Enjoy! Vel bekomme! Hyvää ruokahalua! ¡Buen provecho!
Bom apetite! Vælgagnist! Jó étvágyat! Verði þér að góðu!
Dobrú chuť !
Ith gu leòir! Bonum appetitionem! Selamat makan! Kia mākona!

• "Bagateller for lisvnytere - vin og mat i magisk kombinasjon" av Eyvind Hellstrøm
  • "En ytterst interessant bok om alt du ikke vet" av John Lloyd
  • "Mørk safari - beretningen om Henry M. Stanley" av Tomm Kristiansen