Mannen som gikk opp i røyk

roman om en forbrytelse

av (forfatter), Per Wahlöö (forfatter) og Bodil Engen (oversetter).

Piratforl. 2006 Heftet

Det svenske utenriksdepartementet har fått en delikat sak: En kjent journalist er blitt borte under reportasjeoppdrag i Budapest. Han har vært savnet i ti dager, men ingen tør etterlyse ham. Hvem kan lete etter Alf Mattson i all hemmelighet? Martin Beck tar saken. Han avbryter en velfortjent ferie og drar til Budapest. Han har ikke anledning til å søke hjelp hos det lokale politi og føler seg overvåket i den fremmede byen. Og det er han. Dette er den andre boka om Martin Beck.

Forlag Piratforl.

Utgivelsesår 2006

Serie Martin Beck - roman om en forbrytelse (2)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt tid 1945-1999

Omtalt sted Stockholm Budapest

I vår moderne tid har Martin Beck blitt mest kjent for å være en tv-serie som har pågått siden 1997, som med jevne mellomrom kommer med nye sesonger, der tid og sted har fulgt samtiden episodene har spilt inn i. Serien er god den, men den føler ikke helt som den "ekte" Martin Beck da historiene om denne svenske politimannen egentlig er ti bøker som ble utgitt i peioden 1965-75 under serietittelen "Roman om en forbrytelse". Og som ble en viktig "rollemodel" for senere nordisk noir krim som blant annet Jo Nesbø, Henning Mankell og Stieg Larsson er gode eksempler på.

Den litterære Martin Beck er noe av det mest unike krimfortellingene som er blitt gitt ut i Norden. Serien er nyskapende og føles fremdeles like fresh i stilen 50-60 år etter at de ble utgitt. Samtidig som de romanene fortsatt har en fot innenfor den klassiske krimsjangeren med detektiver, som nå er erstattet mer av politimenn som løser sakene.

"Mannen som gikk opp i røyk" er bok nummer 2 i serien, der Martin Beck må dra til Budapest som den gangen var på den andre siden av jernmuren for å diskre etterforske forsvinningen av en svensk journalist som har etterlatt sitt pass og andre eiendeler i dette kommunist styrte landet en gang på 60-tallet. Hva kan ha skjedd med han, og hvem følger etter Martin Beck mens hans er der?

Etter min mening den beste av de ti bøkene, men vil allikevel anbefale alle bøkene i serien! Og helst kronlogisk, selv om jeg tror man kan ha glede av dem også i ikke kronlogisk rekkefølge.

Anbefaler på den sterkeste 2007-utgavene av hele bokserien, som også har skrevet forord av flere av kjente norske og svenske krimforfattere i tillegg til å være nyoversatte og den siste versjonen om Martin Beck!

Fint, gammelt hørespill, produsert i 1977. Mange svært kjente skuespillerstemmer, om ikke fra krimhørespill - som Gisle Straume, Rolf Søder, Jon Eikemo og Sverre Anker Ousdal.

Forfatterne Sjøwall og Wahlöö er selve skaperne av den skandinaviske kriminalromanen, men for meg står denne romanen/hørespillet som mer realistisk og mindre brutalt og bloddryppende enn det meste vi får servert av nyere stoff. En sterk femmer.

Favorittkategorien min er krim

• "Snut, snut, kaffegrut - roman om en forbrytelse" av Maj Sjöwall