Duck City

av (forfatter) og Heidi Grinde (oversetter).

Piratforl. 2008 Innbundet

Duck City var en gang en vel ansett by, men nå mister den prestisje på grunn av sine overvektige borgere. Under mottoet "frihet er å forsake", erklærer president Mikke krig mot fettet. Krigen får navnet Operasjon Ahab II - jakten på Den store, hvite hvalen. Innbyggerne blir satt på streng diett, med svært ubehagelige konsekvenser for dem som sluntrer unna. Ettersom industrimagnaten John von Anderson står for matproduksjonen, er det ikke bare enkelt å holde seg til den foreskrevne dietten. Von Anderson markedsfører produktene sine som sunn og næringsrik mat, mens han friterer og søter i den hensikt å gjøre innbyggerne avhengige av sukker. Regjeringen kjenner til hva som foregår, men det er penger å tjene på innbyggernes situasjon. Vi møter Donald D. og hans kjæreste Dolly som begge forsøker å slanke seg, men som får problemer når John von Anderson kommer mellom dem og sår splid.

Duck City er beleiret. Fienden staves FEDME. Regjeringen har dratt i gang Operasjon Ahab for å bekjempe Den hvite hvalen med hjelp av overvåkning og strenge slankekurer. Men suget etter fett, sukker og salt er lønnsomt, og magnaten John von Anderson frityrsteker friskt videre i ly av uklare regelverk og mektige venner. Andersons nevø Donald D., som selv veier over 200 kilo, er ansatt i en av fabrikkene og er også den betydelig slankere von Andersons biograf. Som biograf kommer han i kontakt med så vel onkelens elskerinne Dolly som dissidenten og litteraturprofessoren Harold Bell; to sjeler som også tynges av den store hvite hvalen. Donald D, Dolly og professor Bell er alle problembarn for Operasjon Ahabs altoverskuende øyne. Spørsmålet er om de overhodet får plass i den ekstremslankende presidentens lette, nye verden.

Forlag Piratforl.

Utgivelsesår 2008

Genre Fantastisk litteratur

Lätt äkklad blev jag till slut så att jag helt enkelt inte ville läsa mer om smällfeta ankor.

Det finnes en del bøker som har et spesielt fokus på mat og drikke.
Kulinarisk litteratur, rett og slett.

Ikke kokebøker - selv om mange av bøkene inneholder også matoppskrifter.

Her er det altså snakk om skjønnlitteratur som leses med vann i munnen og en anelse av deilige dufter i nesen...

Helst vil jeg ha bøker på norsk på denne listen, men unntak kan taes til vurdering.

Takk til alle som kommer med velsmakende forslag!

Bon appétit! Enjoy! Vel bekomme! Hyvää ruokahalua! ¡Buen provecho!
Bom apetite! Vælgagnist! Jó étvágyat! Verði þér að góðu!
Dobrú chuť !
Ith gu leòir! Bonum appetitionem! Selamat makan! Kia mākona!

• "Uten personlig ansvar" av Lena Andersson
  • "Harpesang - roman" av Levi Henriksen
  • "Vindeltorn" av Tone Almhjell
  • "I vargens tid - bok 1 -  del 1" av George R.R. Martin
  • "Kameleonmenneskene" av Hans Olav Lahlum
  • "Tredve dager i Sandefjord - roman" av Vigdis Hjorth
  • "Den største forbrytelsen - ofre og gjerningsmenn i det norske Holocaust" av Marte Michelet
  • "Du kan ikke svikte din beste venn og bli god til å synge samtidig - tekster og tegninger" av Kim Hiorthøy
  • "Kan jeg bli med deg hjem - noveller" av Marie Aubert
  • "Vinternoveller" av Ingvild H. Rishøi