Morgenklubben

stå opp tidlig! - vinn dagen

av (forfatter) og Kirsti J. Myro (oversetter).

HarperCollins 2021 Innbundet

I løpet av den første magiske morgentimen kan du legge grunnlaget for et liv med bedre helse, mindre stress og større fremgang. Den berømte coachen Robin Sharma begynte å utvikle det revolusjonerende konseptet sitt for rundt tjue år siden, og siden har 5 AM Club hjulpet utallige mennesker til å øke produktiviteten og finne ro i en tid da det kan være mer krevende enn noen gang. I denne boken lærer du hvordan du ved hjelp av Sharmas morgenrutine tar kontroll over kropp og tanker slik at du blir fokusert, inspirert og klar for dagens utfordringer. Det hele er pakket inn i en sjarmerende og fornøyelig rammefortelling om to fortapte sjeler som møter sin mentor i form av en fascinerende milliardær.

Den berømte coachen Robin Sharma begynte å utvikle det revolusjonerende konseptet sitt for rundt tjue år siden, og siden har 5 AM Club hjulpet utallige mennesker til å øke produktiviteten og finne ro i en tid da det kan være mer krevende enn noen gang. I denne boken lærer du hvordan du ved hjelp av Sharmas morgenrutine tar kontroll over kropp og tanker slik at du blir fokusert, inspirert og klar for dagens utfordringer. Det hele er pakket inn i en sjarmerende og fornøyelig rammefortelling om to fortapte sjeler som møter sin mentor i form av en fascinerende milliardær. Sammen med dem vil du blant annet lære:

Hvordan du utnytter den fredelige timen før resten av verden våkner.

En trinn-for-trinn-metode som gir deg tid til både trening, meditasjon og personlig utvikling.

Gode livslange vaner som vil hjelpe deg til å oppnå fantastiske resultater både på det profesjonelle og personlige plan.

Hvordan du bevarer drømmene dine, beskytter deg mot de mange distraksjoner i hverdagen og blir den beste utgaven av deg selv.

Robin Sharma er en populær og anerkjent kanadisk forfatter, foreleser, ledelsesekspert og tidligere jurist. Bøkene hans er solgt i millioner av eksemplarer over hele verden. Den mest berømte er suksessboken Munken som solgte sin Ferrari.

«Robin Sharmas bøker hjelper mennesker over hele verden til å få et bedre liv.» Paulo Coelho

Forlag HarperCollins

Utgivelsesår 2021

Når boken fanget interessen min regnet jeg med at dette var en populærvitenskapelig bok om hvilke fordeler en tidlig morgen med soloppgang har på helsen. Men det var ikke det, det var en slags rammefortelling eller en selvhjelpsbok til suksess i arbeids- og privatliv, i romanform, men med mye vitenskapelig input og skjemaer og tips til et vellykket liv. Jeg er ingen stor fan av selvhjelpsbøker, de er ofte ganske overfladiske, og ja, jeg tviler ikke på at noen av dem kan være til stor hjelp for mange og at teknikkene fungerer, men som en kristen så ligger min hjelp først og fremst hos Herren, himmelens og jordens skaper, og i Bibelen, Guds ord. Det er den beste boken til et sant liv til sann suksess. Når det er sagt, så er dette ingen dårlig bok, jeg ble overrasket over hvor mange givende sitater og faktisk bibelske prinsipper som også kom fram i denne, men boken tar det til inntekt for å gjøre suksess i det jordiske, i livet her og nå. Delvis kan jeg være enig med boken at man skal streve etter å gjøre sitt beste i arbeidslivet med høyest mulig kvalitet. Vi får faktisk betalt for jobben vår, og på det området kan mye av dette være nyttig, men hele konseptet blir allikevel litt for ekstremt og for den vanlige mann i gaten kan det se noe uoverkommelig ut. Boken har noen gode poenger og sitater og her er noen få av dem: "Jobb aldri for pengenes skyld, jobb for å gjøre en forskjell", "De som sårer andre, forakter seg selv i det skjulte", "Jeg mener de ydmyke er de største av oss", "Alle kan kritisere, men å oppmuntre krever skikkelig mot." og "Jo mer et samfunn fjerner seg fra sannheten, desto mer vil det hate dem som taler den." Sistnevnte gir god gjenklang i dagens stadig mer sekulariserte og antikristelige samfunn, der vi stadig mer fjerner oss fra sannheten som er Jesus Kristus.

Ellers er jeg dypt enig i at det å stå opp tidlig er en god start, noe jeg også prøver å gjøre så ofte jeg kan, til soloppgang og morgensol vel og merke, noe som jeg har merket gir meg mer energi til resten av dagen, noe boken også indikerer som en god energikilde. Boken nevner også dette som en nøkkelvane å ha, noe jeg kan skrive under på. Jeg tror det er noe av det sunneste du kan gjøre: Stå opp tidlig og få med deg soloppgangen.

Alt i alt, ikke helt det jeg forventet, men en bok med utrolig mange givende sitater og uttrykk, men samtidig mange sitater som har litt for mye fokus på mennesket og hva det er i stand til og hvordan målet bør være suksess gjennom å finne sin indre styrke, på en måte: "Ditt beste liv nå." Men samtidig har den en ydmyk tone gjennom hele boken og kan gi selv en kritisk stemme som meg, noe bra og givende å ta med seg videre.

Jobb aldri for pengenes skyld, jobb for å gjøre en forskjell

Jeg mener de ydmyke er de største av oss

Alle kan kritisere, men å oppmuntre krever skikkelig mot.

De som sårer andre, forakter seg selv i det skjulte

• "Den emosjonelle revolusjon" av Kathrine Aspaas
  • "Skjermhjernen - hvordan en hjerne i utakt med tiden kan gjøre oss stresset, deprimert og gi oss angst" av Anders Hansen
  • "Hvorfor vi sover - om å utnytte søvnens og drømmenes kraft" av Matthew Walker
  • "Hjernesterk - hvordan fysisk aktivitet styrker hjernen" av Anders Hansen
  • "En dag i desember - en julehistorie om kjærlighet" av Josie Silver
  • "Den nye gleden med skjeden - alt du trenger å vite om underlivet" av Nina Brochmann
  • "Livet som var ment for deg" av Kristin Harmel
  • "Sommerfuglrommet" av Lucinda Riley
  • "Hjernen er stjernen - ditt eneste uerstattelige organ" av Kaja Nordengen
  • "En liste for livet" av Lori Nelson Spielman
  • "Sjarmen med tarmen - om et av kroppens mest undervurderte organer" av Giulia Enders
  • "Kunsten å være den man er" av Jan-Philipp Sendker