Montecore

en unik tiger

av (forfatter) og Andreas E. Østby (oversetter).

Gyldendal 2008 Heftet

Forfatteren Jonas Hassen Khemiri får en e-post fra en mann som hevder han er barndomsvennen til Jonas' far. Han oppfordrer Jonas til å skrive en roman om faren sin. Jonas bruker sine egne barndomsminner, setter dem sammen med det han får vite om farens barndom i Tunis, og slik vokser romanen fram. Romanen handler om å vokse opp i dagens Sverige, et land som både er preget av toleranse og rasisme.

Ny viktig roman av Jonas Hassen Khemiri, forfatteren av Et øye rødt. I romanen Montecore får forfatteren Jonas Hassen Khemiri en mail fra en som kaller seg Kadir. Han sier at han er barndomsvennen til Jonas' far. På et spesielt, humørfylt, hjemmelaget fransk-arabisk-svensk oppfordrer han Jonas til å skrive en roman om sin far, den berømte fotografen. Jonas prøver seg fram, og vekker til live sine egne barndomsminner om faren, som blander seg med det Kadir skriver om farens barndom i Tunis. Og så vokser romanen fram mellom disse to temperamentene og språkene. Mer som en kamp, enn som en harmonisk sammenfletning. Men hvem er den iherdige Kadir, og hvor ble det av faren? En roman om å vokse opp i et land der toleranse og mangfold er honnørord, men der rasisme og fremmedfrykt samtidig fins i rikt monn.

«Boken føles viktig for oss, her, nå, i karikaturlandet Norge.» Espen A. Eik, Aftenposten
«Jag tror att porträttet av fadern Abbas är ett av de mest ömsinta jag överhuvudtaget har läst.»Alexandra Coelho-Ahndoril, Göteborgs-Posten

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788205380929

EAN 9788205380929

Serie Gyldendal pocket

Omtalt sted Sverige Tunisia

Og hvem blir en bedre kjælegris for rasister enn personer som aksepterer eksistensen av et vi og et dem?

Huskeregel 3

Også når melodien er oss eksakt identisk, kan den poetiske mangetydigheten i svensk lure. Vær forsiktig med konteksten! Svensker er for eksempel veldig amorøse i statlige innbetalinger. Således kan en "skatt" være både en statlig tvang og en presiøs kiste rikdom.

Bøker jeg vil lese

Bøker lest i 2020.

• "År i rødt støv - fortellinger fra Shanghai" av Xiaolong Qiu
  • "Nattarbeid - roman" av Jáchym Topol
  • "Bøyde knær - roman" av Geir Gulliksen
  • "Flyktig hendelse med kort a, lang a og diftong - fortellinger" av Lydia Davis
  • "Frukthagen" av Cormac McCarthy
  • "Ett Öga Rött" av jonas Hassen Khemiri