Nattarbeid

av (forfatter) og Kristin Sofie Kilsti (oversetter).

Bokvennen 2007 Innbundet

Trettenåringen Ondra blir sammen med Lillebror sendt ut av Praha undet okkupasjonen i 1968. De blir sendt tilbake til landsbyen faren kommer fra. Overlatt til seg selv, må brødrene forholde seg til et dystert mytologisk landskap av nær historie, gamle sagn og overtro.

August 1968 og sovjetiske panservogner ruller inn i den tsjekkoslovakiske hovedstaden. Den trettenårige Ondra blir sammen med Lillebror sendt ut av Praha og tilbake til landsbyen faren kommer fra. Her på grensen mellom Nord-Bøhmen, Polen og Tyskland, lever ennå redslene fra andre verdenskrig i mørk samklang med den nye politisk virkeligheten. Overlatt til seg selv, må brødrene forholde seg til et dystert mytologisk landskapet av nær historie, gamle sagn og overtro, der morens kroniske alkoholisme, lokalbefolkningens etniske konflikter, Ondras fysisk kjærlighet til Zuza, det hemmelige politiets misgjerninger og guttegjengenes voldslek, utgjør noe av bakteppet. "Jáchym Topol er en rå, poetisk og helt særegen forfatter som forener det klassiske og det nyskapende: Nattarbeid er en slik roman, en slik roman som ikke slipper taket i leseren, fordi man vet med det samme at bare denne forfatteren kunne skrevet akkurat denne romanen slik. Med andre ord er det en begivenhet at Jáchym Topol nå kommer på norsk." - LARS SAABYE CHRISTENSEN

Forlag Bokvennen

• "Å gurgle tjære" av Jáchym Topol
  • "Hinsides helvete" av António Lobo Antunes
  • "En ulykkelig kjærlighet" av Wolfgang Koeppen
  • "Variasjoner - noveller" av Terje Holtet Larsen
  • "Overgang til tertiær : gjenfortelling ; Gå under : noveller" av Jonny Halberg
  • "Stor - dikt" av Nils-Øivind Haagensen
  • "Carlos Gardels død" av António Lobo Antunes