Å gurgle tjære

av (forfatter) og Kristin Sofie Kilsti (oversetter).

Bokvennen 2009 Innbundet

Dette er en roman om den foreldreløse gutten Ilja. Kommunistenes maktovertagelse i Tsjekkoslovakia i 1948 og den sovjetiske invasjonen i 1968 danner et bakteppe til fortellingen om oppvekst, troskap og svik.

Å gurgle tjære tar leseren med på en berg- og dalbanetur i et fantasmagorisk landskap der kommunistenes maktovertagelse i Tsjekkoslovakia i 1948 og den sovjetiske invasjonen i 1968 danner et mangefarget bakteppe. Gjennom øynene på den foreldreløse gutten Ilja blir leseren på en og samme tid tatt med inn i en sår fortelling om oppvekst, troskap og svik og en fabulerende, surrealistisk, mytologisk og burlesk fortelling hvor sovjetiske soldater, partisaner og eksotiske dyr fra et forbilledlig sosialistisk sirkus alle spiller sine viktige roller - en refleksjon over det lille mennesket i møtet med den nære europeiske historiens personifiserte ondskap. ?? Å gurgle tjære er oversatt til syv språk, deriblant fransk, tysk og italiensk. Jáchym Topol har igjen vist at han er en fortellingens, fantasiens og den svarte humorens mester med et sjeldent blikk for de underliggende sammenhen.ger mellom menneskets eksistensvilkår og de historiske krefter som omgir det. ?? Tsjekkeren Jáchym Topol er født i Praha i 1962. Han er sønn av dramatikeren Josef Topol, var sentral i samizdatkulturen på 80-tallet, tidsskriftgründer (Revolver Revue), kult.for.fatter, rockepoet og er oversatt til en rekke europeiske språk. Å Gurgle tjære er den andre av hans romaner som er oversatt til norsk. Den første var Nattarbeid (2006).

Forlag Bokvennen

Utgivelsesår 2009

Omtalt sted Tsjekkoslovakia

Dette mener jeg er det beste fra 2009, foreløpig...

• "Tilværelsens utlænding - Hamsun ved gjennombruddet (1891-1893)" av Lars Frode Larsen
  • "Hvor luften er klarest" av Carlos Fuentes
  • "Hinsides helvete" av António Lobo Antunes