Gjennom et kaldt land

av (forfatter) og Kristin Sofie Kilsti (oversetter).

Bokvennen 2010 Innbundet

Ungdom fra heile Europa samles i den tidligere konsentrasjonsleiren Theresienstadt for å bevare stedet fra forfall og rivning. Romanens hovedperson blir så sendt til Hviterussland fordi han er spesialist på gamle gravplasser, og slik havner han i Djevelens verksted. Romanen handler om hvordan forskjellige mennesker forsøker å takle minnet om folkemordets redsler.

I den tidligere konsentrasjonsleiren Theresienstadt i Nordböhmen samles ungdom fra hele Europa for å bevare festningsbyen fra forfall og rivning. Fra Theresienstadt beveger handlingen seg til Hviterussland, dit bokens navnløse hovedperson blir sendt som spesialist på gamle gravplasser. Slik havner han i Djevelens verksted... Gjennom en dypt engasjerende historie om mennesker i alle aldre og fra alle deler av Europa, som hver på sin måte forsøker å hanskes med minnet om folkemordets redsler, spør Jachym Topol i sin siste roman om erfaringene fra en bestialsk fortid kan bevares - og i så fall til hvilken pris. Fra Theresienstadts fangebrakker til krigsvitner i et hviterussisk museum tas vi med på en enestående refleksjon over de stadig levende forskjellene mellom øst og vest, den historiske hukommelsens makt og den flytende grensen mellom engasjement og galskap. Topol ble 2010 tildelt den prestisjetunge Jaroslav Seifert-prisen for Gjennom et kaldt land. Gjennom et kaldt land er den tredje av hans romaner som nå foreligger i norsk språkdrakt. Fra tidligere er Nattarbeid (2007) og Å gurgle tjære (2009) utgitt av Bokvennen, alle oversatt av Kristin Sofie Kilsti.

Forlag Bokvennen

Omtalt sted Tsjekkia Belarus

Jeg har akkurat lest denne som en del av et kurs i tsjekkisk, polsk og balkansk litteratur. Den er ekstraordinær. Jeg blir også fysisk dårlig av den.

Vet du hvor mange turister som kommer til Hviterussland hvert år? Tre tusen fem hundre og noe, svarer Maruska for meg, for jeg har ikke peiling. Det er på tide å forandre på det, sier Artur. Vet du hvor det var flest falne under krigen? Her! Og vet du hvor det ble drept flest mennesker under kommunismen? Her! Og hvor mennesker fremdeles forsvinner, hæ? Jo, her! Er dette landet unikt eller hva? Jammen santen! Den globaliserte verden er oppdelt som det er, herregud! Thailand betyr sex, Italia hav og malerier, i Holland har de tresko og ost, og Hviterussland skal tilby horror trip, hvorfor ikke? Ikke vær så alvorlig da, for helvete! brummer Artur. Han er vant til å kommandere, det er tydelig. Besøk det europeiske folkemordsminnesmerket, budrer Artur videre og heller mer vodka i drammeglassene.

Oppdateres løpende

• "Et annet hav" av Claudio Magris