Yves Gundrons nedtegnelser

av (forfatter) og Knut Ofstad (oversetter).

Tiden 2002 Innbundet

I den fredelige landsbyen Mandragora bor et knippe merkverdige personer. De dyrker jorda, ber til Gud, frykter for vinteren og for å miste sine nærmeste. Det er et samfunn utenfor tiden hvor de fleste ser på forandring med skepsis, og fritid er noe ukjent. Helt til den lettbevegelige bonden og oppfinneren Yves Gundron gjør en oppdagelse som forandrer mandragoranernes liv. Boken er forfatterens debutroman.

Intelligent og fabulerende debutroman om en antropologs oppdagelse av en myteomspunnet kystlandsby, hvor tiden har stått stille siden middelalderen. Landsbyen Mandragora er et anakronistisk, isolert samfunn utenfor kysten av Skottland, hvor innbyggerne lever som i middelalderen. Så gjør Yves Gundron sin store oppfinnelse, seletøyet, og forandrer ugjenkallelig landsbyen, for med seletøyet kommer grådighet, misunnelse og tvil. Den amerikanske sosialantropologen Ruth Blum finner stedet, og får etter hvert Yves til å skrive om sin oppfinnelse og de store konsekvenser den skulle vise seg å få. Emily Barton utforsker her hva teknologien representerer - på godt og vondt - og setter søkelyset på hva mennesket har mistet i jakten på det moderne. Yves Gundrons nedtegnelser er den fjerde boken i Gynt-serien. Oversatt av Knut Ofstad. Emily Barton debuterte med "Yves Gudrons nedtegnelser" i 2000. Hun regnes som en av USAs mest interessante unge forfattere. "...noe av det mest spennende blant vårens utgivelser." Dagbladet

Forlag Tiden

• "Is" av Ulla-Lena Lundberg
  • "Orbitor - kroppen" av Mircea Cărtărescu
  • "Møllen ved Floss" av Mary Ann Evans
  • "Nostromo - en fortelling om kyststaten" av Joseph Conrad
  • "Djevelens eliksirer - kapusinermunken Medardus' etterlatte papirer" av Ernst Theodor Amadeus Hoffmann
  • "Attråens rett" av André Brink