Ser hodet mitt stort ut med denne?

av (forfatter) og Kirsti Øvergaard (oversetter).

Damm 2007 Innbundet

En dag i sommerferien tar Amal valget med å bære hijab på fulltid. Hun er australsk-muslimsk-palestinsk, og om få dager begynner hun i andre klasse på en ny videregående skole. Med hijab må Amal lære seg å takle fordommer og slengbemerkninger fra klassekamerater og samfunnet rundt. En bok om en muslimsk 16 år gammel jente som går gjennom de samme utfordringene og dramaene som andre ikke-muslimske tenåringer.

Videregående er vanskelig nok som det er, om man ikke skal gå med hijab.Det er den vanskeligste og viktigste avgjørelsen Amal noensinne har tatt; hun har valgt å bære skaut - ikke bare av og til, men alltid. Nå må hun lære seg å takle slengbemerkninger og fordommer fra klassekamerater og samfunnet rundt. Og så var det dette med gutter ...

Gjennom den 16 år gamle jenta Amal ser vi de vanskelige og i blant komiske konsekvensene av å velge å bære det muslimske hodeplagget hijab. En viktig, aktuell og ikke minst morsom debutroman om det å være en ung kvinne som dras mellom to kulturer.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788204126047

EAN 9788204126047

Omtalt sted Australia

Rett før ho skal starte på andre året på vidaregåande bestemmer Amal seg for å starte med å gå med hijab, trass kritiske spørsmål frå foreldra. Dette er ei humoristisk forteljing om ein vanleg og uvanleg tenåring frå Melbourne i Australia. Dersom ein hugsar korleis det var å vere usikker tenåring, er det mykje gjenkjenneleg å finne i denne. I tillegg kan ein lære mykje om å vere muslik i eit vestleg land, og ein får ei god og morosam historie. Eg las boka då ho var ny, på toget mellom Egersund og Asker, og trass mange folk rundt meg, kunne eg ikkje la vere å le høgt fleire gonger.

Nå er Skam slutt. FOR GODT. Det nekter vi å godta, så her har vi samla en liste FULL av bøker for deg som elsker SKAM.

• "For slem til å være snill" av Charlotte Glaser Munch
  • "Englekraft" av Bente Clod
  • "Body effex" av Bente Clod
  • "Eve" av Anna Carey
  • "Prinsesse i rosa - en prinsesses dagbok, del V" av Meg Cabot
  • "Malin + Rasmus - en frittstående fortsettelse av klasseturen" av Moni Nilsson-Brännström
  • "Gater uten navn" av Randa Abdel-Fattah
  • "Søsterskapet spirer" av Ann Brashares