Maus

a survivor's tale

av (forfatter) og Art Spiegelman (illustratør).

Penguin 2003 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos Akademika Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

The first and only graphic novel to win the Pulitzer Prize, MAUS is a brutally moving work of art about a Holocaust survivor -- and the son who survives him

'The first masterpiece in comic book history' The New Yorker

Maus tells the story of Vladek Spiegelman, a Jewish survivor of Hitler's Europe, and his son, a cartoonist coming to terms with his father's story. Approaching the unspeakable through the diminutive (the Nazis are cats, the Jews mice), Vladek's harrowing story of survival is woven into the author's account of his tortured relationship with his aging father.

Against the backdrop of guilt brought by survival, they stage a normal life of small arguments and unhappy visits, studying the bloody pawprints of history and tracking its meaning for those who come next.

HAILED AS THE GREATEST GRAPHIC NOVEL OF ALL TIME, THIS COMBINED, DEFINITIVE EDITION INCLUDES MAUS I: A SURVIVOR'S TALE AND MAUS II.
___________________________________________________________________________

'The most affecting and successful narrative ever done about the Holocaust' Wall Street Journal

'A brutally moving work of art' Boston Globe

'No summary can do justice to Spiegelman's narrative skill' Adam Gopnik

'Like all great stories, it tells us more about ourselves than we could ever suspect' Philip Pullman

'A capital-G Genius' Michael Chabon

Forlag Penguin

Utgivelsesår 2003

Genre Biografisk litteratur

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt person Art Spiegelman Vladek Spiegelman

Tildelt litteraturpris Sproingprisen utenlandsk klasse 1993

Maus av Art Spiegelman er den først tegneserieromanen jeg har lest, og den var helt fantastisk! Jeg vet ikke hvordan jeg skal få forklart hvor nydelig, trist, morsom, rørende og perfekt denne boka er. Jeg skal prøve likevel...

Jeg elsker Art Spiegelmans tegnestil. Den er helt enkel og perfekt. Han tegner jødene som mus, tyskerne som katter, polakkene er griser og amerikanerne er hunder. Jeg synes det passer så utrolig godt. Det er helt tydelig at det ligger mye arbeid bak denne boka.

Mens jeg leste, var det av og til lett å tenke: det er bare en bok, men det er det jo ikke. Art Spiegelman har tegnet farens historie. Så alt det grusomme som Vladek i boka blir utsatt for, det skjedde i virkeligheten også. Det levde en gang en mann som het Vladek Spiegelman som opplevde alt dette. Det er helt utrolig at han overlevde! Jeg synes det er flott at sønnen ville fortelle farens historie.

Med innslag fra tiden han fikk faren til å fortelle om opplevelsene, blir boka bare mer personlig. Det viser hvordan det har gått med ham. Han overlevde Auschwitz, og det har satt spor i ham. Det er flott at noen viser den siden av saken.

Anbefales på det sterkeste!!!!!

Innlegget ble opprinnelig publisert på bloggen min.

Om man som meg er over gjennomsnittlig interessert i historie, og særlig andre verdenskrig, og har en stor fascinasjon for tegneserien som formidlingsmedium, er dette boken med stor B. Maus bidro sterkt til å brøyte vei for den grafiske romanen, og at tegneserier kunne handle om alvorlige tema og rette seg mot et voksent publikum. Boken forteller om hvordan konsentrasjonsleirene brøt ned og gjorde mennesker kyniske, men også i stand til å klare seg ved å være tilpasningsdyktige, Samtidig er boken en ærlig utlevering av et ødelagt far/sønn-forhold, og et eksempel på hvordan traumer preger et menneskes liv lenge etter at de er gjennomlevd. Dette er velskrevet og personlig om en grusom del av historien og ødelagte relasjoner.

Grafisk sakprosa om Holocaust.
Forfatteren intervjuer sin polske far om krigen og får vite hvordan han og kona havnet i Auschwitz.
Som tittelen sier, er menneskene, i hvert fall jødene, framstilt som mus, mens tyskerne er avbildet som griser.
Sterk historie, og den når nok også et annet publikum enn «vanlige» bøker med samme tema.

Sterk historie og kraftig medium. Jeg forstår hvorfor Maus er blitt en klassiker. Veksling mellom nåtid og fortid, skildring av påkjenning og følger og forholdet mellom far og sønn er bare genialt!

Jeg leser mye i sjangeren tegneserier, grafiske noveller og annen tegnet historiefortelling. Dette er en slags ikke-kronologisk og uorganisert oversikt over noen av mine favoritter.

Yann Martel, forfatteren av Life of Pi, fant ut at den kanadiske statsministeren trengte kulturelt påfyll. Han har sendt ham én bok hver 14. dag i snart 4 år, med følgebrev.

What is Stephen Harper reading?

Følgebrevene er på ca 2 sider tekst, og har bakgrunnen for hvorfor de er med i lista. Jeg har følgelig ikke brukt mye tid på å skrive omtale her, men henviser til Martels omtale istedenfor.

Prosjektet er nå avsluttet, etter 100 bøker. De utgavene som Harper fikk tilsendt kan du finne på linken over. I denne listen har jeg brukt norske oversettelser så langt som jeg klarte. Der jeg ikke fant norske utgaver har jeg brukt engelske.

Lister her på bokelskere kan inneholde 100 bøker, som i utgangspunktet skulle være tilstrekkelig. Imidlertid består noen av bøkene på Martels liste av mer enn en bok, og iblant har jeg tatt med både norske og engelske utgaver. Jeg har derfor bare fått med tom. nr 93 på Martels liste. De resterende er:

• Book Number 94: The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian, by Sherman Alexie

• Book Number 95: Cakes and Ale, by W. Somerset Maugham

• Book Number 96: Six Characters in Search of an Author, by Luigi Pirandello

• Books Number 97: Paul à Québec, by Michel Rabagliati, Le géant de la gaffe, by André Franquin, and Le lotus bleu, by Hergé

• Book Number 98: Sir Gawain and the Green Knight

• Book Number 99: A History of Reading, by Alberto Manguel

• Book Number 100: Scorched, by Wajdi Mouawad, translated from the French by Linda Gaboriau

Kanskje jeg skal bruke lista som leseliste for meg selv også?

Kjernesamlingen er 100 utvalgte bøker innen skjønnlitteratur for voksne. Litterær kvalitet har stått sentralt i utvelgelsen, i tillegg ønsker vi å vise Bergen Offentlige Biblioteks identitet og egenart, og fremheve bredden av litteratur som finne på biblioteket. Derfor vil allerede kanoniserte verker stå side om side med tegneserier og krim. 100 bøker er svært få, så dette er ingen komplett kanon, men et utvalg av det beste biblioteket har å by på. Samlingen er valgt av oss som jobber på biblioteket, gjennom en demokratisk prosess med diktatoriske undertoner. For å få bredde i samlingen, har vi etterstrebet å ha representanter fra underkategoriene verdens kanon, norsk kanon, bergen og omegn, og i tillegg sjangrene poesi, skuespill, krim og spenning, fabelprosa og tegneserier.

Jeg lagde tidligere en liste over de tretti beste bøkene noensinne skrevet. Her kommer fortsettelsen.

"Kjernesamlingen er 100 utvalgte bøker innen skjønnlitteratur for voksne. Litterær kvalitet har stått sentralt i utvelgelsen, i tillegg ønsker vi å vise Bergen Offentlige Biblioteks identitet og egenart, og fremheve bredden av litteratur som finnes på biblioteket. Derfor vil allerede kanoniserte verker stå side om side med det beste innen tegneserier og krim. 100 bøker er svært få, så dette er ingen komplett kanon, men et utvalg av det beste biblioteket har å by på. Samlingen er valgt ut av oss som jobber her på biblioteket, gjennom en demokratisk prosess med diktatoriske islett. For å få bredde i samlingen, har vi etterstrebet å ha representanter fra underkategoriene verdens kanon, norsk kanon, bergen og omegn, og i tillegg sjangrene poesi, skuespill, krim og spenning, fabelprosa og tegneserier."

• "Batman - The Dark Knight Returns" av Frank Miller
  • "Jeg drepte Hitler" av John Arne Sæterøy