En frivillig død

av (forfatter), Steffen Kverneland (illustratør) og Karl A. Østensjø (foto).

No Comprendo Press 2018 Innbundet

Steffen Kvernelands dypt personlige tegneseriebok «En frivillig død», kretser om faren og farens selvmord, da Kverneland var 18 år, og hvordan det har påvirket hans liv. Ved siden av Kvernelands fremragende tegnekunst har boka dynamisk og nyskapende bruk av familiefotografier. Fremstillingen er nær og sterk, til tider med en befriende humor.
Steffen Kverneland (f. 1963) ble i 2017 tildelt den høythengende Svenska Serieakademiens internationella pris for sitt samlede forfatterskap. For «Munch» (2013) mottok han som første tegneserieskaper Brageprisen i kategori sakprosa. "Munch" er oversatt til 11 språk.

"Det er så klokt, så mesterlig utført .... et dypt rystende verk".
Terningkast 6.
Jon Rognlien, Dagbladet

Forlag No Comprendo Press

Genre Biografisk litteratur

Omtalt person Steffen Kverneland

Jeg har etter hvert blitt skikkelig fan av Steffen Kverneland, og han er utvilsomt en av de mest interessante tegneserieskaperne i Norge. Han har for eksempel laget strålende bøker om Olaf Gulbransson og selveste Munch. I denne boka griper han derimot til egen familiehistorie. Da Kverneland var 18 begikk faren hans selvmord. Faren hadde slitt psykisk lenge, men han ventet rett og slett til ungene ble store. Dette er en bok du kan lese fort, og så komme tilbake til mange ganger. Kverneland utforsker sin historie med god tekst ikke minst med tidvis fantastiske tegninger. Temaet er uutholdelig, men jeg synes Kverneland reiser en vakker bauta over sin far. Denne

EN FRIVILLIG DØD av Steffen Kverneland. På nest siste dagen i året leste jeg denne. Sterkt, gripende. Om selvmord, sorg, oppvekst. Kverneland er en stor tegneseriekunstner, har lest flere av hans tegneserieverk som er både humoristiske og satiriske, full av galskap og et skrått lattermildt blikk på verden. Men dette var noe helt annet. Her tar han tak i sine egne følelser og refleksjoner rundt farens selvmord. Nøkternt og enkelt skriver han om det, blander barndomsminner med tanker rundt hva faren slet med. Helt usentimentalt, helt nært og rett på. Utrolig sterkt. Boka var gave fra meg til min mann denne jula. Han har også vokst opp i Haugesund. Mye gjennkjennbart. Tegninga fra Lillesund skole var ekstra heftig. Her er Kvernelands kommentar til bildet: ”Jeg antar det var en bivirkning av hvordan vi på barneskolen fikk kristendommen tredd nedover ørene. Den autoritære læren om en allmektig, allvitende, allestedsnærværende og dømmende gud som sitter der oppe og følger med på alt du gjør og tenker, overalt, døgnet rundt. ” Anbefales på det sterkeste.

Dette er suveren tegneseriekunst på sitt beste. Blir ikke bedre! På tross av alvorlig tematikk har Kverneland også fått til litt humor i denne historien om farens selvmord. Det er også historien om veien eller reisen frem til dette selvmordet, først og fremst farens reise, men det er også fortellingen om Steffens oppvekst og den lille familien, mor, far og to sønner. Det hele brilliant tegnet og formidlet med stødig/ suveren kunstnerhånd, all the way.

Jeg liker den nye røffe streken og penselføringen til Steffen Kverneland. Her har han forlatt den litt kantete realismen han brukte tidligere, inkludert Munch-biografien, og i stedet myknet og røffa til tegningene/ akvarellene. Ikkeno billig datajuks, alt er heldigvis håndtegnet/ håndmalt. Meeget bra, helt nødvendig og svært vellykket for stemningen/ atmosfæren i denne historien. En frivillig død er helt klart en av de beste norske bokutgivelsene i året 2018. Anbefales,

• "Automobilfabrikken Fiske" av Lars Fiske
  • "Trær jeg har møtt" av Anna Fiske