Genderqueer

en selvbiografi

av (forfatter), Sonja Helene Dalseth (oversetter) og Madsen Sparler (oversetter).

Måltrost forlag 2023 Heftet

Maia Kobabes Genderqueer er en fabelaktig tegneseriebok som utforsker kjønn, identitet og hvordan man finner sin plass i verden.

Med sin egen personlige historie som utgangspunkt, tar Kobabe oss med på en reise gjennom sin oppdagelse av sin egen kjønnsidentitet. Boken er et intimt og modig portrett av en kunstners kamp for å finne seg selv og akseptere sin egen unike identitet.

Genderqueer har blitt hyllet av kritikere og lesere over hele verden for sin åpenhet, ærlighet og sitt kraftfulle budskap. The Guardian beskrev boken som "en viktig, smertefull og dypt personlig bok", mens Publisher's Weekly kalte den "modig og rørende". For boken ble Kobabe tildelt Stonewall Book Award og Alex Award. Kobabe har også blitt nominert til flere prestisjetunge priser, inkludert Eisner-prisen og Lambda Literary Award.

Nå er Genderqueer endelig tilgjengelig på norsk, og det er en glede å kunne introdusere denne unike og viktige boken til et nytt publikum. Boken er en sterk påminnelse om at alle fortjener å bli elsket og akseptert for den de er, uansett kjønn eller identitet.

Genderqueer er en bok som vil berøre og inspirere deg, og som vil forandre måten du tenker om kjønn og identitet. En bok som er både gripende og viktig, og som vil bli stående som en klassiker innenfor tegneseriebøker.

Forlag Måltrost forlag

Utgivelsesår 2023

Genre Biografisk litteratur

Omtalt person Maia Kobabe

Kjempefin tegneserie om det å være usikker på hvilket kjønn man tilhører - anbefales til alle fra ungdomsskolen og oppover, kanskje litt under også.

• "Duften av furu - min familie og deres hemmeligheter" av Bianca Schaalburg
  • "Må lære meg å melke kuer - en feelgood-historie fra demensavdelingen" av Freddy Kjensmo
  • "De dødes natt" av Monika Steinholm
  • "Bergtatt" av Aleksander R. Kirkwood Brown