Husfred

en tragikomisk familiehistorie

av (forfatter), Alison Bechdel (illustratør) og Johann Grip (oversetter).

Bokklubben serieverket og Egmont serieforl. 2007 Innbundet

I denne selvbiografien i tegneserieform følger du Alison, som vokser opp med en far som er kjølig og distansert, og en homofil som aldri har kommet ut av skapet. Da Alison begynner på college, skjønner hun at hun er lesbisk, og når hun forteller dette til foreldrene, utløser betroelsen et ras av andre avsløringer.

Forlag Bokklubben serieverket Egmont serieforl.

Utgivelsesår 2007

Omtalt sted USA

Omtalt person Alison Bechdel

Dette er både rebound lesing og kjøping. Har lest den før, men nå eier jeg den. Det første som slår meg når jeg leser den på nytt igjen er: Har folkene som lager HBO serien "Six feet under" lest den? Første gangen jeg leste den var det bare en detalj at faren eide et begravelsesbyrå og preparerte lik, for meg hadde ikke det noe med historien i seg selv å gjøre, men etter å ha sett "Six feet under" la jeg godt merke til den.

Ellers dreier boka seg om tre akser:
- Det å være homofil
- Det å ha en dysfunksjonell familie
- Litteratur

Hos meg er det dragningen mot de to siste som fenger. Det å være homofil er for meg en teoretisk størrelse som jeg ikke kjenner til, og sett med norske øyne - og tid - er det ikke så dramatisk å være homofil som det skildres i boken. Det er faktisk bare en gang jeg kjenner et støkk i meg og det når det sies at faren var homofil i en tid da det sto hvite og fargete på drikkekranene - da skjønner jeg hvor uakseptapelt homofili var. Og jeg skjønner også teoretisk hva faren har gått gjennom, men dette er Alisons bok og fokuset ligger ikke her. Har satt Odyssen opp på ønskelisten etter denne boken, får se om den kommer til meg noensinne.

Egentlig er jeg jo en sucker for alt med skjønnlitterære referanser (for eksempel elska jeg Special topics in calamity physics), men her syns jeg det blir litt overkill. Historien i boka er linket opp mot en masse referanser til bøker jeg stort sett ikke har lest, og selv om jeg får med meg essensen blir det liksom ikke helt spot on for meg.

That said, så er dette en ganske bra graphic memoir (selv om jeg likte f.eks. Persepolis og Calling Dr. Laura mye bedre), den dysfunksjonelle familien skildres på en god måte og den blågrønne fargepaletten passer perfekt til den ikke helt lystige historien.

Det sies at folk vet de er middelaldrende når de innser at de aldri vil lese "På sporet av den tapte tid".

Puh, jeg er heldigvis ikke der ennå! Før eller siden SKAL jeg få lest dette verket...

Det fins tre verdener - fattig hetero, rik hetero, og kunstnerisk intellektuell.

Å bruke en livstid på å skjule den erotiske sannheten om en selv har vel en slags kumulativ, forsakende effekt. Seksuell skam er i seg selv en slags død.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Etter at jeg ble medlem her inne, har en helt ny litteraturverden åpenbart seg for meg. Dette er en liste over bøker jeg har lest som følge av påvirkning fra andre bokelskere. Noen bøker er bokelskere jeg følgers favoritter, enkelte bøker/forfattere har jeg fattet interesse for etter å ha lest bokomtaler, og atter andre er verker jeg fått konkrete tips om. Tusen takk til alle dere som skriver om bøkene dere har lest eller leser, det er nettopp dette som gjør denne siden helt unik og verdifull for alle oss som virkelig elsker bøker og det skrevne ord!

Mange finner lesergleden først på ungdomsskolen, og når de skal videre til videregående skole, får jeg ikke lenger fortalt dem om alle de fine bøkene der ute som de bør prøve å få lest i årene som kommer. Få av bøkene på denne listen vil overraske, men det bør være noe for en hver her. Det er litt tilfeldig hva som er lagt inn av norske og engelske utgaver, og bøkene er så pass ulike at de slettes ikke vil passe alle. Beskrivelser vil bli lagt til etter hvert, sammen med flere bøker. Rekkefølgen er nokså tilfeldig.

Bøkene jeg har lest 2022. Del 1.

• "Fotografen" av Guibert
  • "Tyver og angivere" av Jean-Pierre Gibrat