Liberty

av (forfatter) og Linn Øverås (oversetter).

Aschehoug 2012 Innbundet

Christian, sønn av en dansk bistandsarbeider i Tanzania, blir mot alle odds god venn med den svarte tjeneren Marcus. Romanen skildrer deres liv, et liv fylt av motsetninger og konflikter, sex, sykdom, død, dop og alkohol. Deres vennskap er sterkt, men etter hvert som de blir eldre, vokser også motsetningene mellom dem. Dette er den andre boka i en frittstående triologi med handling fra Tanzania.

Christian er hvit sønn av danske bistandsarbeidere i Tanzania. Marcus er svart og jobber som tjener hos en svensk familie. Mot alle odds blir de to guttene venner. Ejersbo skildrer deres liv, ofte gjennom intense og voldsomme opplevelser som den afrikanske virkeligheten utsetter dem for. Alle er sin egen lykkes smed, og sex og sykdom, dop, alkohol og døde spiller en dominerende rolle i tilværelsen. De to guttenes vennskap er varmt og sterkt, men helt lykkelige blir de aldri. Den hvite vil være svart og den svarte hvit, og ettersom de blir eldre, vokser motsetningene mellom dem. "Liberty" er annen bok i en frittstående trilogi etter Eksil (2011).

Utgivelsesår 2012

ISBN13 9788203213427

EAN 9788203213427

Omtalt tid 1980-1989 1990-1999

Omtalt sted Tanzania

Dette var solide saker, en murstein av en bok men absolutt verdt det. Lærerik bok. Tydelig at den er skrevet av en mann med førstehåndskjennskap til livet i Afrika og skillet mellom den svarte og hvite mann - her bugner det av dårlig moral - på begge sider.

• "Eksil" av Jakob Ejersbo
  • "Eg får aldri sjå verda igjen" av Ahmet Altan
  • "Zulu" av Caryl Férey
  • "Jomfruen i hagen" av A.S. Byatt
  • "Knuter" av Nuruddin Farah
  • "Veien til Oxiana - fra Midtøsten til Afghanistan via Bagdad og Teheran" av Robert Byron
  • "År i rødt støv - fortellinger fra Shanghai" av Xiaolong Qiu