Taksim

av (forfatter) og Anne Walseng (oversetter).

Aschehoug 2013 Innbundet

Velkommen til de multietniske Karpatene. Velkommen til "losers paradise" eller kanskje til en "verden av i går".
I en nedslitt varevogn fylt med bruktklær fra Vest-Europa, kjører Wladek og Pawel rundt i bakevjene av det østlige Europa. Det er en verden som ser ut til å være forlatt av både Gud og menneskene. Selv russerne har trukket seg tilbake, og den eneste seriøse konkurransen de møter på de små markedene, er kineserne med deres billige varer. De opererer i et område med utallige grenseoverganger og medfølgende lyssky virksomheter. Selv ikke våre to klesselgere klarer å si nei til noen litt bedre betalte jobber. Særlig ikke etter at Wladek forelsker seg i billettselgersken i et ambulerende tivoli ...

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788203218316

EAN 9788203218316

Omtalt sted Øst-Europa

Veldig god bok. Annerledes. En mellomting av ei reiseskildring gjennom Øst-Europa, innsikt i det post-kommunistiske Øst-Europa og dagliglivet slik det helt sikkert fortoner seg for mange fra nevnte område.
Veldig spennende for den som er interessert i disse temaene.

Man får følelsen av å være på vei, være der sammen med personene i boka og oppleve alle de små, daglige hendelsene sammen med dem.
Boka er uten kapitler, bare avsnitt, og det forsterker følelsen av å være på vei, noe som ikke stopper, et stadig liv videre.

• "Tømmerhoggeren" av Michal Witkowski
  • "Ruinenes form" av Juan Gabriel Vásquez